mariadal fundashon - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Karlijn - WaarBenJij.nu mariadal fundashon - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Karlijn - WaarBenJij.nu

mariadal fundashon

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

10 Februari 2015 | Bonaire, Kralendijk

De eerste werkdagen op mijn nieuwe werkplek zitten er op! Toch wel weer wennen zo’n nieuwe werkplek en collega’s. De logistiek is anders, je werkt met Nederlandse ambu en SEH verpleegkundige en lokale verpleegkundige (in opleiding tot SEH verpleegkundige).
Ook hier heb je veel administratieve werkzaamheden, ander triage systeem en wordt er een hoge zelfstandigheid in je werkzaamheden verwacht.
Maar zieke mensen heb je overal ter wereld. Maar naast de standaard ziektebeelden krijg je hier ook veel te maken met toeristische ongevallen. Duikongevallen, surfongelukken, ziekte toeristen van de cruiseboten die hier meerdere per week aanmeren.
En daarnaast moet ik natuurlijk ook op de ambulance gaan werken, zelfstandig en zonder 7 maanden opleiding zoals wij in Nederland gewend zijn. Dus super spannend!
Het omschakelen tussen de verschillende talen is soms ook wel lastig, van medisch engels, naar Nederlands en viavia spaans of papiaments (misschien moet ik tzt ook maar eens een cursus volgen)!
Mijn eerste rit moest ik al gelijk praten als brugman om een patient mee te kunnen nemen naar het ziekenhuis voor een check up.
Mensen denken dat ze op Bonaire de zorg zoals in down town Afrika krijgen! Maar het is een volwaardig ziekenhuis! Met een special care, dialyse afdeling, operatiekamer, Ct scan, echo en röntgen.
Bij grotere ingrepen moet een patiënt overgevlogen worden naar Colombia of Aruba. Vanaf volgende maand ga ik ook meevliegen om het vanaf de maand erop zelf te gaan doen. Dus dan wordt het nog meer dan 40uur werken dus iets minder ‘vakantie’uurtjes op het eiland.
Maar gelukkig voelt het nu, tussen het werken door nog aardig als vakantie! Na een vroege dienst nog lekker even afkoelen in de zee en met een biertje naar de ondergaande zon kijken. Of met een late dienst nog lekker even de onderwaterwereld van Bonaire bezichtigen!
Na anderhalf jaar is het toch weer even nadenken wat je checkup’s zijn voor het duiken dus voor de eerste keer weer even een begeleidende duik gedaan. Wauw wat is de wereld onder water toch lekker rustig en relaxed! Zou er uren kunnen doorbrengen!
Helaas heb ik ze niet gezien maar van de week is er een groep van 35 wilde dolfijnen gespot en zijn er genoeg schildpadden rondom het eiland, dus kan niet wachten tot de volgende duik.
Bij sorobon heb je een heel mooi ondiep stuk zee waar je heerlijk kunt windsurfen en aangezien het kitesurfen superduur is hier denk ik dat ik maar eens het water op ga met een plank en een zeiltje.
Hopelijk heb ik deze week een eigen auto zodat ik zelfstandig het eiland kan gaan verkennen ipv afhankelijk ben van andere, of in Kralendijk alles met de benenwagen mag gaan doen.
Het ziekenhuis is klein en gemoedelijk maar genoeg diversiteit om het hier een jaartje vol te kunnen houden!

Zal jullie niet al te vaak lekker maken met mooie (natuur)foto’s vanaf deze kant.
Dus bewaar ik ze met name voor m’n verslagen!
Liefs Karlijn

  • 10 Februari 2015 - 16:21

    Patrick Couwenberg:

    Hey karlijn, tof om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, geniet er van.
    Groeten uit het koude tilburg

  • 10 Februari 2015 - 16:24

    Theo:

    Hoi Karlijn,

    Prima naar je zin in het werk en in je vrije tijd. Geniet met volle teugen, een jaar is zo voorbij, indien je ........

  • 10 Februari 2015 - 17:32

    Anja:

    Fijn dat je het naar je zin hebt komt helemaal goed mee jou geniet er maar van en van het eiland want hier is het niet alles in dit kikkerlandje xxxx

  • 10 Februari 2015 - 17:50

    Margo:

    Hoi Karlijn,

    Goed om weer wat van je te horen wel hard werken denk ik zo in het begin met al die nieuwe indrukken en werkwijze maar als je er aan gewend bent wordt die werkdruk wel weer minder.Fijn dat je je wel goed kunt ontspannen voor en na het werk ziet er allemaal goed uit.
    Zelf ben ik net een beetje aan het bekomen van de griep heb heel de week in bed gelegen met koorts en alle griepverschijnselen erbij ga het morgen weer proberen met een vroege dienst.
    Dus geniet daar van de lekkere temperturen want hier is het griep snert weer lieve groetjes Margo

  • 10 Februari 2015 - 18:14

    Yvonne Flapper-reijnen :

    Gaaf Karlijn, om je eerste ervaringen op je werk te lezen. Pittig als je zo als het ware in het diepe wordt gegooid. Maar als je tussendoor lekker kunt relaxen, dan kun je even bijtanken he. Geniet ervan meisje! X

  • 10 Februari 2015 - 18:43

    Marleen:

    woww nichtje!! Zo te lezen heb je het wel naar je zin. Uitdaging in het werk en lekker relaxen! Lekker genieten en leren..

  • 10 Februari 2015 - 20:46

    Henriette :

    Hoi Karlijn,
    Jaloers.....
    Aai vast een schildpad voor me.
    Henriette

  • 10 Februari 2015 - 21:23

    Mandy:

    Hey Klijntje,

    Onderwater foto's mag je mij altijd appen of mailen hihi ;-) Pittig aantal uurtjes maar gelukkig ook genoeg afleiding buiten de werkuurtjes, ik ben nog steeds jaloers hahaha

    XXX Mandy

  • 10 Februari 2015 - 23:42

    Jeroen Balyon:

    He karlijntje,

    Geniet ervan. Leuk om je verslag te lezen. Wie weet hierna toch de stap ambulance :)
    Xx jeroen

  • 11 Februari 2015 - 01:04

    Lieske En Peter:

    Oh, meid... Dat klinkt geweldig wat je daar allemaal doet en nog mág gaan doen... Ambulance en zo... Lekker puh, Nederland, haha. En dan dadelijk een autootje dat je zelfstandig kunt rond pionieren. Lieverd, geniet hiervan, want wij geniet hier vanuit het sombere, nog beetje winterse Limburg met je mee. Dat duiken lijkt me echt super geweldig. Maar goed dat je je Padi hebt! Ik ben het boek aan het lezen van Laura Dekker, dat meisje dat op 14-jarige leeftijd de wereld heeft rond gezeild, en ze gaat nu waar ik aan het lezen ben bijna van St. Maarten naar Bonaire, om daar sinds dikke vijf maanden weer even familie te zien, dus automatisch denk ik aan jou... WT zul je veel indrukken opdoen en ook natuurlijk een hele andere (misschien relaxter) manier van werken en leven. En Papiaments is misschien geen overbodige luxe, haha. Kleine globetrotter dat je bent! Nou, komend weekend carnaval, doen ze daar in Bonaire ook aan? Wij niet, omdat ik nog steeds op de operatie zit te wachten. Komt goed.

    Lief Klijntje, geniet, leer veel, en maak er een wereldjaar van. Als ik rijk genoeg was kwam ik ook een week of twee naar Bonaire... Maar helaas, dat kan Jan met de korte naam even niet ophoesten, haha.

    Dikke kus en megadikke knuffels van Lieske en Peter.

  • 11 Februari 2015 - 01:16

    Mireie:

    Hoi Klijntje.

    Super om te lezen. En foto's mag altijd.
    Ben kei trots op wat je allemaal toch maar bereikt hebt!

    Dikke kus van Mireie

  • 11 Februari 2015 - 09:32

    Anne-Marie:

    Hoi Karlijn,

    Wat een belevenissen! En ik heb op meerdere exotische plekken in de wereld gedoken maar ik heb aan Bonaire de beste herinneringen! Mega grote manta's, schildpadden, onwijs mooi koraal, heel erg veel vissen en zeepaardjes bij Klein Bonaire!
    Je zult je niet vervelen!

    Njoy in het kwadraat!

    Kus Anne-Marie xxx

  • 11 Februari 2015 - 13:31

    Sophie:

    Wauw Karlijn! Wat een avontuur zeg! Lekker genieten daar van het mooie Bonaire en van je werk. Xx Sophie

  • 11 Februari 2015 - 18:51

    John En Jack:

    hoi klijntje
    woooooooooooooooooooowwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww wat een goed begin zeg
    maar ik zou alles aan pakken en gewoon doen ,iskei goed van je geniet ervan en maak mooie foto,s onderwater meid geniet ervan denk nie teveel aan ons ,maarneemalles goed op ,genietheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ,en doe waar je zin in hebt
    groetjes tot horens naar het vervolg xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 14 Februari 2015 - 02:58

    Sjef En Annelies:

    Hoi Karlijn,

    Je bent daar al goed bezig, zoals we lezen. Het lijkt me inderdaad erg bijzonder om daar te werken. Heel anders dan Same!!!
    Geniet maar van dit verblijf daar!

    Heel veel groetjes,
    Sjef en Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

3 maanden backpacken door azie 14 feb tm 21 mei 2018 Hongkong, indonesie, vietnam, filipijnen en kuala lumpur

Actief sinds 14 Nov. 2011
Verslag gelezen: 1012
Totaal aantal bezoekers 73005

Voorgaande reizen:

14 Februari 2018 - 21 Mei 2018

3 maanden backpacken door azie

13 Oktober 2017 - 31 Oktober 2017

Van Guus Meeuwis tot Backpacken in Ecuador

27 Januari 2015 - 07 Februari 2016

Werken op Bonaire

13 September 2012 - 10 December 2012

Same District Hospital (Tanzania

10 Februari 2012 - 02 Maart 2012

rondreis thailand

Landen bezocht: