verloskunde - Reisverslag uit Same, Tanzania van Karlijn - WaarBenJij.nu verloskunde - Reisverslag uit Same, Tanzania van Karlijn - WaarBenJij.nu

verloskunde

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

07 Oktober 2012 | Tanzania, Same

Zondagmiddag een mooie tocht naar Kilimanjaro airport gehad. Heerlijk om te genieten van het uitzicht! De kleine winkeltjes, locale bevolking en de uitgestrekte vlaktes met zand en dorre boompjes! Heerlijk! Met Norbert wat gegeten en daarna op Astrid gewacht. En het blijft grappig, al die Tanzanianen met hun bordjes en A4tjes met namen. Was erg leuk om Astrid te zien! Een bekend gezicht na 2 weken en even te kunnen kletsen.
Maandag op de Maternity begonnen. Helaas een rustige dag. Uitleg gekregen van Marieke, want de verpleegkundige hadden geen tijd/zin, of wat dan ook.
Astrid opgehaald voor een rondje ziekenhuis! En ’s middags wat dingetjes geregeld in Same en wat gedronken en de eerste regendruppeltjes gevoeld!! Maar t stelde echt niks voor!! En meer dan welkom voor de droge grond hier!
Dinsdag samen met Astrid gaan werken. Na t ochtend rapport en gesprek met t hoofd van t ziekenhuis want ze heeft grootste plannen! T depot systeem zal waarschijnlijk niet werken, aangezien het in het hoofdkantoor in Moshi ook vaan op is!! Jammer….
We moesten gelijk medicatie gaan geven en opschrijven. Karo (ikke) weet t wel… nou niet dus! Nog nooit iets met een dossier moeten doen. Maar alles komt goed ;-)
En als er een dossier niet gelijk te vinden is, niemand die zich daar druk om maakt! Bijzonder…. Wat ben ik blij met onze elektronische patiënten dossiers!
Toen er een nieuwe patiënt kwam wilde ze gelijk dat ik die ging opvangen en onderzoeken…. Nou sorry maar ik weet niet zoveel over zwangere vrouwen, en al helemaal niet in de praktijk! Maar Astrid gelukkig wel! De verpleegkundige wilde weggaan maar is toch gebleven voor vertalen, is wel zo aardig naar de patiënt toe!
2 vrouwen gingen voor sectio aangezien Ester graag wilde assisteren heb ik met 1 sectio meegekeken. Mn eerste kindje (mtoto) ooit geboren zien worden! Het was een jongetje. Buiten uitzuigen, afdrogen en wegen werd er niet veel met het kindje gedaan. Hij lag onder de warmtelamp te wachten tot hij opgehaald werd naar de afdeling, de moeder volgde pas later. (familie is nergens te bekennen!) op de afdeling gelukkig wel. Familie bedankte ons, al hebben we nauwelijks iets gedaan. Later kwam familie om het kindje vragen, apart toch, moeder heeft t op OK 10 seconde gezien en een uur later heb ik het kindje dus pas aan familie kunnen/mogen geven!!
Dr. Temanyikas zag in mijn 1e week mijn littmann stethoscoop en wilde deze erg graag hebben, ze zijn in Afrika net zo duur dan in Nederland. Omdat ik hem erg gemotiveerd vind, en hij na deze week weer verder moet met zijn opleiding, kon ik geen nieuwe meer kopen dus heb hem (mede namens de sponsors) de mijne afgestaan, in ruil voor een fototje ;-)
verder moet ik nog even kijken wat ik ga kopen van het geld hier, Er krijg nog niet veel hulp om matrassen te kopen maar ook (goede) bloeddrukmeters, zuusrstof (saturatie) meters e.d zijn hier van harte welkom. verder ga ik met Astrid gordijnen halen voor op de verloskamer, hier kunnen 2 vrouwen naast elkaar bevallen zonder enige privacy.
Modesta, vrouw van dr temanyikas, heeft ons uitgenodigd een keertje te komen eten! zij is ook eens in nederland geweest voor de Exchange van 2 steden over de grenzen.
De volgende dag helaas ook erg rustig op maternity. De sectio’s uitgesteld tot de volgende dag. Dus gazen vouwen :-) eindelijk mocht ik het ook doen!!
Wel raar, s nachts was er een vrouw bevallen van een prematuur kindje, deze lag gewoon in de couveuse, zonder moeder in de buurt, uren aan een stuk…
Mgimba had heerlijk gekookt als lunch voor ons, helaas voor ons, maar goed voor haar begint maandag haar laatste jaar van de opleiding.
Astrid en ik zijn niet bepaald helden mbt insecten, een tor/kever van 10 cm zat savonds voor de deur van ’t holland house en we durfde er niet langs naar binnen! Haha wel 10 min buiten gestaan en hem proberen weg te werken, maar hij bewoog niet! En toen kwam er ook nog een soort spin vervelen!! Pff lachverwekkend! Maar toch veilig naar binnen gekomen hoor! En een handdoek voor de deur gelegd zodat ze er niet onderdoor konden kruipen ;-)
De volgende dag lag er een slecht kind onder de warmtelamp, de dag ervoor na sectio gereanimeerd en 1 ltr O2 gekregen lag hij (prematuurtje van… weken) alleen onder de warmte lamp, moeder lag op zaal, geprobeerd of t kind bij moeder mocht maar dat snapte ze niet helemaal, germ… kindje maar wat gewassen, maar buiten dat hij ademde en kreunde, deed hij weinig, was erg slap.
Na een week verloskunde bijna net zoveel kindjes geboren zien worden als zien overlijden....
ze hebben een neonatologie afdeling in een stad verderop maar kindjes worden niet zomaar overgeplaatst. de verpleegkundige weten namelijk toch dat deze kindjes hier geen overlevingskans hebben, maar dit wordt volgens mij niet aan de moeder/familie verteld. De vaders zijn namelijk nergens te bekennen. Bevallen is echte een vrouwen ding hier!
Bij terugkomst zat onze vriend meneer tor/kever weer op de veranda! Stiekem erlangs gekropen maar astrid wilde hem met de mop de veranda afwerken! Komt daarna father John kijken, lag helemaal dubbel, had ons namelijk al even “geobserveerd” haha maar hij heeft meneer insect wel netjes weggewerkt, tussen de plantjes gezet!! Hopelijk komen we niet teveel enge insecten tegen!
het weekend met de nederlanders van Same naar Moshi gegaan.
dankzij een local in een mooi hostel terecht gekomen. Heerlijk (pizza) gegeten, sandwitch gegeten, milkshake gedronken... goh wat kun je dan blij zijn met die kleine dingetjes. en voor het eerst gehopt. wat souveniertjes uit een winkeltje
Maar zo' n grote drukke stad is dan ook wel wennen. Same is heerlijk rustig dan! en in Moshi natuurlijk ook veel meer europeanen, dus je wordt overal aangesproken!
Maar de Safari en Kilimanjaro zijn geboekt! volgende week maandag komen Theo en Margo mij opzoeken :-D en meeten we in Moshi. Na een dagje rust kan de big trip begonnen!
Extra foto's volgen later. Kan mn email weer eens niet openen voor mn fototjes vanaf mn mobiel want dat is toch wel een uitkomst om makkelijk en snel foto's te kunnen maken!

Kwa heri!
en groetjes vanuit Same
Xxx karlijn

• 07 Oktober 2012 - 17:20

Mandy:

Hey Karo, klinkt wel heftig hoor die kleine baby's helemaal alleen, gelukkig kan jij nog wat voor ze betekenen :-) Is dat de groentenwinkel op de foto?
    Volgende week ga je aan de klim? heel veel succes met de klim en de insecten, it's a bugs life, XXX

• 07 Oktober 2012 - 17:30

John:

Hoi Karlijn,

wat een verhalen allemaal zeg. Heftig wat je zo ziet , met name overlijden van kinderen.
    Geniet van de mooie reis volgende week en succes met de mooie insecten.( held).

gr john

• 07 Oktober 2012 - 17:35

Lonneke:

Hoi klijntje!!! Goed te lezen dat je het Naar je zin hebt daar! Je verhalen zijn geweldig! En ik wens je heel veel plezier straks samen met Margo en Theo en geniet van je safari en de Kilimanjaro!!! Have Fun! X.

• 07 Oktober 2012 - 19:59

Sjef En Annelies:

Wat een blije dr. Temanyka met z'n stethoscoop. Geweldig om hem weer eens te zien.
    Leuk weekend geweest dus in Moshi samen met Astrid. Top, heerlijk om te lezen.
    Verloskunde dus weer een ander verhaal. Indrukwekkend. Pole sana.
    Groet voor jullie beiden.
    Kwa heri

• 07 Oktober 2012 - 21:22

Margo:

Hoi Karlijn,

Nou je krijgt geen helden volgende week wat insecten betreft, ik denk altijd wel zij zijn banger voor ons dan wij voor hen maar als ik ze dan op zo n blad zie zitten dan weet ik het nog zo net niet.
    In het reptielen huis zitten ze achter het glas,en dan griezel ik al.En de spinnen in huis vinden de stofzuiger dood maar ja we zullen het op de koop toe moeten nemen.
    Tot volgende week .

Liefs Theo en Margo

• 08 Oktober 2012 - 06:31

Diana:

Heftig hoor! Ik riep na m'n bevallingen al dat ik blij ben dat ik in Nederland woon en alles zo goed geregeld is . verder sta je er niet veel bij stil, maar jij maakt het nu allemaal echt mee! Ik zou het niet kunnen hoor! Petje af! Geniet van de leuke dingen en hoop dat de insecten een beetje wegblijven ieieiehhhh!!! Liefs van ons!

• 08 Oktober 2012 - 16:01

Janneke:

hey kleintje:-D

ik lees dat het gelukkig allemaal goed met je gaat
    met ons hier in het koude nederland ook hoor, hahah
    ik hoop idd dat die enge insecten je niet al teveel lastig vallen
    zou voor mij ook niks zijn hoor.
    maar het is wel allemaal heel indrukwekkend om te lezen.
    zal niet makkelijk zijn geweest met die baby's allemaal bah bah
    maar het leven is hard dan ben ik idd blij dat het hier wt dat betreft allemaal goed geregeld is
    ik hoop dat je daar nog een hele leuke tijd gaat krijgen
    we missen je hier wel hee erg hoor

dikke knuffel en kus
    janneke en wesley

• 09 Oktober 2012 - 21:25

Liesbeth Willems:

Goh, Karlijn...

Wat een verhalen... Ben er stil van, vooral dat stuk over die babietjes. Ocharm.
    Heb je vorige verslag ook gelezen, jij maakt echt wel heel veel mee daar, enne valt van de ene uiterste in de andere. Dadelijk de Kilimanjaro op, wat gaaaaaf! Maar als ik die insecten, die spinnen en megatorren daar had gezien zou ik al op,de eerste vlucht naar huis zitten, haha. Jij bent echt een kanjer! Respect hoor! Je gaat er ook echt voor, dat sijpelt door al,de verhalen heen. Je pikt overal het positieve uit en dat is fantastisch! Zondag heb ik Sanne en Necati nog gezien bij ons pa en ma en dat was heel gezellig. Sanne al 20 weken nou hè... Maar ze mist je ook. Jullie zijn dan ook vier handen op 1 buik haha. Gisteren hebben ze de babykamer besteld maar dat weet je waarschijnlijk al denk ik. Necati is ook echt zo trots en blij dat ie vader wordt, lief om te zien, en Sanne ziet er blakend gezond uit.
    Hier alles zijn gangetje, en volgende week met jullie pa naar het oktoberfest bij Hertog Jan.
    1700 mensen, dus dat wordt druk!

Hou je haaks en ik blijf je volgen. Je gaat goed!! Megadikke kus en knuffel van mij en Peter. Xxxx

• 11 Oktober 2012 - 22:26

Henriette:

Indrukkenwekkende verhalen Karlijn.
    Wat een ervaringen.
    Veel plezier met Margo en Theo volgende week.

Henriette

• 02 November 2012 - 20:26

Tom:

Hey Karlijn, bijzonder he die kleintjes... mooi om ze geboren te zien worden.... jammer dat een aantal t daar niet halen! Ik vind t ook bijzonder dat de mannen daar buitenbeeld zijn rondom een geboorte
    .. zitten die wel in de kroeg;-) en wij maar mee puffen met onze westerse vrouwen;-) haha Nog veel plezier!!!!! X Tom