30 september - Reisverslag uit Same, Tanzania van Karlijn - WaarBenJij.nu 30 september - Reisverslag uit Same, Tanzania van Karlijn - WaarBenJij.nu

30 september

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

30 September 2012 | Tanzania, Same

Maandag begonnen op de teather. Poets instructies! Ze doen namelijk erg hun best met poetsen. Maar op de teather, waar kleine ingrepen worden gedaan zoals abcessen open maken hechtingen verwijderen, gips aanleggen. Staan daarna gewoon de ramen open, met (kapotte) horren ervoor. En in verbinding met de hal richting gewone OK.
’s Morgens kwamen er enkele patiënten op hechtingen te verwijderen. Daarna een hele tijd niks. Pff dat ben ik toch niet gewend vanuit Nederland. Gelukkig kwam er daarna een arts wat ondersteunende taken door waardoor we nog wat patiënten hebben kunnen zien. En heb ik me voor het eerst ook nuttig kunnen maken.
Gips verwijderen. Niet met een goede (gips) schaar maar een oud klein, verbandschaartje. Valt dan niet mee hoor! En een kindje dat mogelijk een insect in z´n oor had zitten. De verpleegkundige zag niks, en ik moest/mocht ook even kijken en toen leek er toch iets te zitten, inderdaad! Maar de arts zag het in eerste instantie ook niet. Na flink spoelen kwam er een motje uit! Gelukkig goed gezien!
Na aanleiding van het ochtend rapport, en een `klinische les´ hoe zet ik alle spullen duidelijk klaar zodat ik niet hoef te zoeken of naast grijp. Kwam ik met het idee een systeem te maken in het magazijn en in de medicijnruimte voor een box 1 & 2, net zoals in Nederland. Als box 1 op is, bestel je nieuwe en gebruik je box 2 zodat als box 2 leeg is hopelijk de nieuwe bestelling is geleverd. Ze vonden het een super idee! Dus daar kan ik tzt mee aan de gang!
Na het avondeten werd ik uitgenodigd door een van de priesters om de volgende dag wat projecten in de omgeving te bezichtigen omdat er een priester uit dar es salaam was.
Leuk! Een smsje gestuurd aan de co assistenten en de volgende dag een basisschool bezocht, helaas mn spullen niet kunnen geven wat er waren echt teveel kinderen! De ouderen jaars proberen wat engels te spreken en de kleuterklassen willen je allemaal even aanraken! En mooi poseren voor de foto! Super schattig, zou ze zo mee naar huis willen nemen!! ;)
En de juffrouw napraten bij een Engelstalige begroeting naar mij!
Een andere hogere school, is een van de weinige gemengde scholen. Met alles erop en eraan! Ze zijn momenteel aan het renoveren dus nieuwe bedden en tafel en stoelen maar de school heeft ook hun eigen groente tuin & vee. En moeten voor hun eigen was zorgen. Alles binnen handbereik en het loopt echt! Alleen de bibliotheek is ver leeg, de leerlingen brengen de geleende boeken niet terug. Nog een school in aanbouw bezocht en ’s middags, pole pole, rustig aan… 1½ uur op onze lunch moeten wachten. Ach gelukkig hebben we hier geen haast, (maar wel honger).
S avonds multifunctioneel en -cultureel gegeten. De districtleider(“burgemeester”??) was met personeel op bezoek. En er waren 2 “sisters” uit India op visite, en onze tandarts uit italië en ikke natuurlijk!
Volgende dag weer naar de teather, er was een arts in opleiding uit moshi (KCMC) om mee te opereren bij ingewikkelde OK’s maar helaas voor hem al 2 rustige dagen. Want tot 14uur alleen een appendix (blinde darm) verwijdert, dit wel netjes in de bikinilijn!
S middags nog even bij zuster Cecylia wat gaan drinken want dit graag ze al vanaf de eerste dag! Een schattig huisje down town in de buitenwijk van Same.
Donderdag mee met de “mobile clinic” er reden verschillende mensen mee en die werden onderweg overal gedropt. En toen was ik nog maar alleen met de chauffeur haha tsja en dan…
Maar gelukkig we kwamen bij een suspensory waar personeel was. We aten een soort oliebollen (gemaakt van rijst en deeg) met een kopje thee en vervolgens de rimboe in. Over zandpaden naar the middle of nowhere waar de Massai vrouwen met baby’s op ons wachten. Een traditionele stam die geen vaste woon of verblijfsplaats hebben, maar rondreizen in een bepaald gebied met hun vee. Ze dragen alleen wat doeken/lakens, en spreken hun eigen taaltje.
Ze komen om zichzelf te laten controleren als ze zwanger zijn (tetanus en/of malaria profylaxe) . Of hun kinderen te laten enten en wegen.
Erg leuk om te doen! De massai moeten uren lopen om bij deze plekken te komen! En elke maand komt de mobile clinic terug. 1 massai vrouw vond mij als blanke toch wel erg bijzonder. Dus ik vroeg om een foto! En dat mocht als ik er ook eentje voor hun zou brengen, aangezien ik volgende maand niet mee kan (ivm vakantie) beloofd over 2 maanden terug te komen! En deze vrouw wilde voor mij een sieraad maken dus ik ben benieuwd! Over 2 maanden het vervolg! Ook nog wat besjes moeten eten die volgens hun een genezende werking heeft. Tijdens de onderzoeken kwam er ook nog even een zand wervelwind langs gewaaid. Ach hoort erbij. Het was een lange dag maar wel erg leuk!
De volgende ochtend met Mgimba en Esther (co-assistent) gaan wandelen naar Mother Kevin primary school (diocese) Mgimba komt hier vaak dus we werden verwacht. Met verse snacks. En vers sap! Dat was wel lekker na een wandeling van een uur! Was warm genoeg. Een rondleiding gehad over de diocese en de slaapvertrekken van de kinderen. Vervolgens naar klas 1 tm 6 waar we overal in het engels werden begroet. Deze school geeft namelijk alle lessen in het engels! Voor alle klassen! Welcome visitors! How are you? I’am fine thank you! En de latere jaars wilde/mochten zelfs wat dingen aan ons vragen. Een paar foto’s gemaakt en vervolgens naar de kleuterklassen. En zelfs hier leren ze spelenderwijs engels te spreken. Ze bleven maar liedjes voor ons zingen. In de klas zitten ook kinderen met een lichamelijke beperking. Om ze in de maatschappij mee te laten draaien zoals “gewone” leeftijdsgenootjes. En ze helpen elkaar goed! Heb hier wat kleurpotloden uitgedeeld! Na de lunch mochten we met de schoolbus terug naar Same!
Volgende dag met father kilasara naar een diploma uitreiking van de middelbare school.
Eerst een kerkdienst en vervolgens véél optredens van medestudenten. En de familieleden druppelde langzaam binnen in de tussentijd. Tot er op het eind ruim 1000 man aanwezig waren.
We waren om 9uur aanwezig en om 16.30uur was het afgelopen!! Pff da was wel een erg lange zit. Vooral all alone. De fathers zaten tijdens de dienst voor bij het altaar en, na 5uur had ik zo’n dorst dat ik even wat water ben gaan zoeken. En toen bleek de auto weg te zijn… hmmmm en nu??????
Dat is toch wel vervelend in een vreemd land, op een feest waar je verder niemand kent. Bij de “luch” om 16.30uur ben ik het gaan vragen aan een van de sisters en bleek father kilasara alweer terug te zijn. GELUKKIG!! Nog een biertje gedronken en gekletst om rond 19uur weer terug op de diocese te zijn. Daar aangekomen het Holland house zonder stroom. Maar gelukkig zaklampjes bij!!
De volgende dag zijn ze er mee bezig, dus hopelijk vanavond weer stroom. Ach wat zijn we toch verwend hé in Nederland, dat alles gewoon werkt. En stiekem ook verwend in het Holland house op de Diocese, want wie heeft er hier nu al 1½ week een warme douche…….
en straks naar kilimanjaro airport, astrid ophalen....surpise!!
astrid is verloskundige en komt voor een maand hier vrijwilligerswer doen. dus de komende 2 weken ga ik met haar mee lopen, kunnen we elkaar wat helpen.

Alweer ruim 2 weken in Same, Tanzania. De tijd gaat snel, je wordt overal voor uitgenodigd en mag overal gaan (mee)kijken. En men is hier tevreden met wat ze hebben. Genieten van het moment. Dat is me toch wel het meeste opgevallen ten opzichte van Nederland. Waar het nooit genoeg is en altijd meer en/of beter moet. Altijd bezig en nooit tijd om te genieten van elkaar en de kleine dingen in het leven… genoeg gezwetst nu ;-)
Laterz!

Liefs Karlijn

• 30 September 2012 - 10:21

Marie-José Vd Ven:

wat een leuk bericht weer om te lezen,je maakt er van alles mee.
    en die kinderen inderdaad allemaal vrolijke gezichtjes,daar doe je het voor.
    Karlijn geniet weer en werk ze en ik zie je volgende verslag wel weer
    verschijnen. leuk om zo op de hoogte te blijven, dikke knuffel Marie-José

• 30 September 2012 - 10:22

Margo:

hoi Karlijn,

Wat heb je weer veel meegemaakt deze week, super leuk om te lezen maar zeker nog leuker om het allemaal mee te maken.
    Met dat busje onderweg lijkt me inderdaad geweldig om dan die mensen te kunnen bezoeken in de busch dat is natuurlijk het echte tanzaniaanse leven.
    Hier is het vandaag een fijn na zomerse dag de zon schijnt en het is zacht dus genieten.
    Gister avond naar cullinair geweest en dat was erg lekker maar na jou bericht gelezen te hebben besef ik wel dat je gelijk hebt met het moet steeds meer maar daar sta je hier niet zo bij stil.

Groetjes Theo en Margo

• 30 September 2012 - 11:05

Loes:

wat weer een mooi verslag moppie zie dat je het naar je zin hebt.. en ja de tijd gaat zeker snel hoor. voor je het weet ben je weer thuis. en we worden zeker verwend hierja als je dat allemaal leest... dikke knuffel van moeders... xxx

• 30 September 2012 - 11:48

Gerard:

hoi Karlijn

Wat is toch geweldig als je dit leest je maakt zoveel mee en dan denk je wat hebben we het dan toch goed.
    Het lijkt me ook super om daar in de busch te kijken hoe het er daar toe gaat.
    En leuk om zo een school te bezoeken
    geniet er van liefs xxx gerard

• 30 September 2012 - 13:30

Ton Pulles:

Hoi karlijn,
    je hebt in 2 weken tijd al bijna meer meegemaakt dan ik in 3 maanden daar.
    Echt gaaf!.
    Doe de groeten aan Astrid.

• 30 September 2012 - 14:27

Rene:

Even groet vanuit het naburige Mombo. Wij zijn hier met een europees team voor de komende 2 jaar om de weg van Korogwe naar Mombo op te knappen, mocht je de buurt van Mombo zijn kom dan gerust eens langs voor een biertje en een BBQ. 0767 200 287 / 0788 967 157

• 30 September 2012 - 16:10

Petra :

he karlijn,om
    leuk om te lezen dat je het daar zo goed naar je zin hebt.
    je hebt al veel kunnen zien en doen daar dat is vast een hele ervaring.
    het is wel appart om te horen hoe anders het er daar aan toe gaat dan bij ons in het zkh he.
    geniet nog van je tijd daar.
    doeg groetjes kus petra

• 30 September 2012 - 16:10

Petra :

he karlijn,om
    leuk om te lezen dat je het daar zo goed naar je zin hebt.
    je hebt al veel kunnen zien en doen daar dat is vast een hele ervaring.
    geniet nog van je tijd daar.
    doeg groetjes kus petra

• 30 September 2012 - 17:18

Paul:

Ha karlijn,
    Kei leuk bericht joh wat een mooie ervaring! En je gaat inderdaad wel beseffen hoe goed wij het hier hebben, en dan soms nog niet tevreden zijn! Veel succes en geniet ervan!
    Grt Paul

• 30 September 2012 - 19:19

Marije:

Liefste Karlijn!
    Wat heerlijk allemaal!
    Je verhaal is gaaf, je foto's geweldig en je avontuur nog mooier!
    Al mis ik je stiekem wel hoor, maar dat weet je!
    Geniet ook voor mij maar een beetje. Hier druk met de Rusland reis bezig.
    KUZZZ

• 30 September 2012 - 20:20

Lonneke:

Karlijn,

zo te horen heb je het goed naar je zin! Geniet van alle indrukken en leuk dat er een mede NL-er je komt vergezellen! Have Fun!!!

X.

• 30 September 2012 - 21:33

Tom:

Wederom mooi verhaal :) pole za kazi haha.... leuk om straks samen kindjes op te vangen ;) lekker genieten! Xxx

• 30 September 2012 - 23:09

Margot:

Jambo Karlijn,
    Prachtige verhalen, zo herkenbaar. Ook alle mensen op de foto's en in je verhalen ken ik nog. Zou zo even over willen komen vliegen als ik het lees. Heb toch wel een beetje heimwee. Je moet zeker nog even langs de dorpsschool gaan in Same, want die school op de foto is voor de welgestelde kinderen. Goed nieuws: vandaag heeft de Mill Hill Rommelmarkt weer veel geld opgebracht voor het Waterproject in Same! Dat wordt gezellig volgende week: twee wazungus die watotoos gaan vangen. En dan met professionele navelklemmen.. Doe iedereen de hartelijke groeten en pole, pole, badaaye, Margootie.

• 01 Oktober 2012 - 01:16

Sjef En Annelies:

Hallo Karlijn,
    We merken wel dat je al goed bent ingeburgerd daar. Welkom in het Tanzaniaanse land. Leuk dat je al zoveel bezoekjes hebt kunnen maken en de Massaai op deze wijze te ontmoeten. Doe de groeten aan Astrid en heel veel succes met hetgeen jullie gaan doen.
    Groetjes aan iedereen!

• 01 Oktober 2012 - 05:59

ging iets mis haha

• 01 Oktober 2012 - 14:21

Anka:

Wow inderdaad al veel meegemaakt in zo'n korte tijd. Gezellig dat er ook co's zijn, en straks Astrid erbij. Benieuwd hoe het pot1/pot2 systeem daar gaat werken, hoop niet dat ze allebei de potten op gaan gebruiken en dan pas iets nieuws bestellen :) Groetjes daar, ook aan de little sisters! Hebben ze nog steeds het kantoortje met de internet-pc? Groetjes

• 02 Oktober 2012 - 14:49

Marleen :

Hoi Karlijn,

Leuk weer om te lezen, je maakt veel mee daar! Wat een andere wereld...
    Ik zal er eens aan denken de volgende keer als ik iets nodig heb dat het niet overal gewoon is dat alles netjes op voorraad is. En het leef in het moment staat me ook wel aan!
    Veel succes daar en vooral veel plezier. We denken allemaal aan je!
    Groetjes Marleen

• 03 Oktober 2012 - 11:35

Monique:

Hoi karlijn, je proeft uit je verhalen dat je het goed naar je zin hebt en al enigszins een beetje bent ingeburgerd. Goed om te besefen dat wij het hier vele malen beter hebben en dan nog vaak lopen te klagen. Geniet ervan en ik hoop dat je wat kindjes kunt"vangen" Heel veel groeten en een dikke knuf. Monique.

• 03 Oktober 2012 - 13:49

Mandy:

Hey Klijn,

Echte avonturiste daar!! Klinkt allemaal erg spannend, leuk en leerzaam ;-)
    Lekker zwembadje trouwens, ik heb heerlijk in de rode zee gelegen als je over heeeeeeel
    lang is een keer terug bent moet ik je echt foto's laten zien, super gaaf!!
    Geniet ervan daar en succes als je bergje gaat klimmen

XXX

• 05 Oktober 2012 - 02:14

Linda Knoop:

Wat een verhalen weer.. echt super!
    geniet ervan.

Liefs Linda,

• 05 Oktober 2012 - 18:56

John Raaijmakers :

hoi klijntje

watkun jij lekker schrijven
    en wat een belevenis daar
    geniet er van want je weet is maar een malig moet je maar denken
    ben er al volop mee bezig lekker rustig leventje en geniet overal van
    maar wat jij nu doet is grandioos veel plezier en kijk goed uit he
    nog geen leuk manneke tegen gkomen

doeggggggggggggg

knuffel van ons john enjack en sam

• 06 Oktober 2012 - 14:15

Mireie:

Wat een verhalen zeg.
    Ik hoop dat je daar ook lekker kan stappen.
    Veel plezier daar.

Xxx Mireie

• 07 Oktober 2012 - 12:50

Brigitte&toine Buurtjes Van Jullie Pa:

he karlein
    ik ben net voor het eerst al je verslagen aan het lezen,en ik moet zeggen
    ik ben onder de indruk,vam wat je allemaal meemaakt en schrijft.
    ik zie wel dat je ondertussen lekker je draai hebt gevonden,en zeker aan het genieten bent.
    hou dit moment gewoon zolang mogelijk vast,voor je het weet is het weer voorbij.
    ik bijf je zo nu en dan even volgen,om je moie verhale te lezen.

groetjes brigitte

• 07 Oktober 2012 - 13:24

Henriette:

Hoi karlijn,

Ook dat poetsen herken ik. Alle ijver zit aan.
    Wj hebben in hetziekehuis een kast met " afgeschreven" materiaal.
    Is kijken wat daarin zit voor jou. Margo kijkt mee
    Veel plezier daar nog.

• 05 November 2012 - 22:31

Erica :

Heey Karlijntje,

Leuk op deze manier iets van jou te horen. Goed bezig lees/zie ik op de foto's. Ik ga meteen een kleine bijdrage doen. Oproep aan de rest om dat ook te doen!!! Vele kleine beetjes helpen daar echt. Het ga je goed daar. (tante) Erica ook van (ome John) XX