Goodmorning vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Karlijn - WaarBenJij.nu Goodmorning vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Karlijn - WaarBenJij.nu

Goodmorning vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

28 Maart 2018 | Vietnam, Hanoi

Vanuit Flores in een uur naar bali gevlogen, waar ik 4 uur moest wachten op mijn vlucht naar Kuala Lumpur, waar ik 3 uur later aankwam om nog eens 4 uur te wachten om vervolgens 3uur later aan de komen in jawel, Hanoi, Vietnam!!
Met een gedeeld transport busje voor 4 euro netjes voor m’n hotel afgezet. Het was nog te vroeg om in te checken dus na nog eens 2 uur wachten kon ik eindelijk een klein powernapje gaan doen in mn 4 pers Dorm. Nou er was nog maar 1 bed bezet (waarom moest ik eigenlijk wachten??), donkere kamer met gordijntjes om je bed voor privacy, helemaal chill!!
Natuurlijk moest ik even een blik werpen in Hanoi en zodra ik ook maar 1 voet buiten m’n hostel had gezet werd ik overladen met de verkeerschaos!
Overal toeterende auto’s maar vooral scooters, zelfs tegen de rijrichting in, maar ja Who Cares!!
Maar dat is nog niet het ergste, de stoep is ingenomen door allerlei kleine terrasjes en als perkeerterrein voor de vele scooters dus mag je over de weg lopen en deelnemen aan deze verkeerschaos!
Ik dacht, dit moet ik eens gaan aanschouwen onder genot van een koud biertje. Heerlijk uitzicht toch!?!
Al snel raakte ik aan de praat met een canadees stel dat op huwelijksreis is in zuid oost azie. Na een half uurtje moesten we al afscheid nemen omdat ze de nachtbus naar Sapa moesten halen. En bij afscheid nemen zeiden ze, ow ja btw je rekening is al betaald. Thats how we do that in Canada!
Super lief!!
M’n eerste tripjes geboekt voor 3 dagen 2 nachten HaLongBay, 3nachten 2 dagen Sapa en een dagje naar nihm binh.
Maar dan had ik nog een vrije dag over in Hanoi dus ging ik lekker zelf op pad. Al bleek alles toch wat verder uit elkaar te liggen dan ik in eerste instantie dacht. Maar ik kan wel wat workouts gebruiken ;-)
Dus Via The lake, naar The Mausuleum, militair museum ( waar ik straal de ticketbalie voorbij ben gelopen en dus gratis heb rondgelopen) en aansluitend the Lotte Tower. De meeste van jullie zullen de foto al wel gezien hebben, op 272 mtr hoogte, op een glazen vloer uitkijkend over de stad. Toen ik er voor de eerste keer opstapte gaf het toch wel een spannend gevoel, maar alles voor het perfecte plaatje offcourse!
Ook had ik gelezen over een dim sum die onderdeel uitmaakt van de met een michelinster bekroonde dim sum in HongKong (die ik aldaar niet kon vinden).
Dus herkansing, het was even zoeken en vragen maar uiteindelijk zat ik op de 36e etage bij Tim Ho Wan heerlijk te eten met een prachtig uitzicht over de stad!!
Het zijn een soort tapasjes alles aangezien ik niemand had om ze mee te delen moest ik het bij 3 verschillende gerechtjes houden. (al had ik graag de hele kaart uitgeprobeerd).
Incl 2 drankjes moest ik hier, jawel schrik niet, 16 euro afrekenen. Maar dan kan ik wel zeggen in een sterrenrestaurant gegeten te hebben!!
Aangezien hier grab scooters rondrijden leek dit mij de ideale manier om na deze lange wandeling terug naar mn hostel gebracht te worden. Het kost maar 1 euro maar en staan 10 grabs voor je neus te wachten maar je moet perse via de app boeken. Dat was nog even lastig met een bijna lege telefoon, een chauffeur die geen engels spreekt wanneer je elkaar niet kunt vinden. Ik heb onderweg maar 2x gedacht dit gaat niet goed, dit past niet, wacht nou maar gewoon even… maar nee hoor. En toch heelhuids bij mn hostel afgezet en daar aangekomen bleek ik nieuw gezelschap op m’n dorm te hebben. En zo vaak kun je natuurlijk weer niet zeggen dat je je kamer met 2 mannen deelt ;-)
Max was deze ochtend m’n slaapverstoorder geweest en net aangekomen vanuit Duitsland en na het horen van m’n cheapass tripjes wilde hij daar ook wel even gaan kijken. Dus dan is karlinostravel mee op pad waarna we nog even een biertje gingen drinken in de bierstraat. …
een normale straat vol met plastic tafeltjes en krukjes, waar je naast gewoon bier en andere drank ook lachgasballonnen kunt bestellen. Het ziet er dan toch wel grappig uit, al die volwassenen met een ballon in hun hand!
De Nihm binh tour viel wat tegen. Het was een lange dag met veel reizen en een paar oude tempels bekeken, door de omgeving gefietst en een rondje in de boot door een riviertjes. De fotos zien er super mooi uit, maar het water stond te laag om mooi uitzicht te hebben over de rijstvelden hier.
Ach zo ben je toch weer even van de straat zullen we maar zeggen. Wel een leuke dag gehad met Liesa en Lisa. En na een avondje met zn 4e nog wat biertjes gedaan te hebben is het tijd voor….
HaLongBay!
Om 8.15u opgehaald bij m’n hostel in Hanoi en 4u later aangekomen op Cat Ba Eiland waar we de boot opgaan waar de bootverlaters ons al sterkte toewensten. Ik heb nu in ieder geval een cabine op de boot die ik deel met Megan uit Canada en slaap dus niet met 20 mensen op het dek en een eigen badkamer met warm water.
Na de lunch gingen we op pad. Varend tussen de duizenden rotsformaties van HaLongBay. Het was wel wat frisjes op het dek maar met een extra sweater was het prima vertoeven.
Het is zo mooi hier en maak je honderden foto’s al komen die niet in de buurt van de werkelijkheid. Bizar om hier gewoon te zien en tussendoor te varen.
Na anderhalfuur varen stopte we om te gaan kajakken. Per 2 in een kajak tussen alle rotsen door. Er dicht langs varen en zelfs er onderdoor en dan kom je in supermooie afgesloten binnen baaitjes terecht. We verlieten er een als allerlaatste en hebben er even genoten van het ‘ alleen’ zijn. Zo mooi en zo stil!!
voordat we goed en wel terug waren op de boot hoorde we al dat de douches helemaal geen warm water hebben en het was al niet zo warm vandaag!
Maar nadat er na verloop van tijd word vermeld dat onze watertank leeg was en de helft van de cabines dus helemaal geen water meer hadden (die van mij onder andere) begon de trip steeds hilarischer te worden.
Ik denk nog ach ja maar we zijn toch in HaLongBay en het is maar 1 nachtje maar andere dachter er anders over en begonnen flink te klagen.
Maar als er na het avondeten en fustje bier voor ons wordt neergezet in alle stilte, en er niet zo heel veel mensen bier dronken...war er gratis bier in overvloed!!
Ik heb me nog gewaagd aan een poging squid fishing maar dat heeft niet zoveel opgeleverd.
De cooking class de volgende dag stelde niet zo heel veel voor. Alle ingredienten waren al voor ons voorbereid en we hoefde het alleen nog maar een een rijstpapier te rollen zodat de kok de loempia’s voor ons kon frituren.
Aangezien ik nog niks had gehoord wat ik de rest van mn tijd hier zou gaan doen heb ik me er maar bij neer gelegd gewoon het programma van de groep te volgen. Want ondanks het geklaag hadden we toch wel weer een leuke groep op de boot (al kon deze zeker niet tippen aan die van de komodotour)!
Toen we na onze lunch bij het hotel in Cat Ba werden afgezet viel dit me echt 200% mee na alle ervaringen de afgelopen 24uur maar ook hier werd weer volop geklaagd over een muffe/verf achtige lucht op de kamer (ja ze waren aan het renoveren) en na nog 2x te zijn verhuisd hebben ze zich er maar bij neergelegd. (iets met Karma)??
We gingen met een klein bootje naar Monkey Island in Lan Ha Bay. Ook hier weer overal om je heen rotsformaties in de zee. Wat onwijs mooi blijft, en je blijft dus maar foto’s schieten.
Hier hadden we 2 uur de tijd om ons te vermaken. We begonnen de berg op te klimmen naar het viewpunt maar halverwege hoorde we dat het een erg moeilijke en gevaarlijke klim was tot de top dus ik vond het wel gescheten en heb samen met nog iemand uit de groep mooie foto’s gemaakt vanaf dat punt.
Het is wel grappig om het strand met apen te delen en ze overal rond te zien lopen.
Sommige toeristen doen echt alles om een leuke foto te maken en naast het geven van eten worden er zelfs schoenen in de strijdt gegooid! En het dan nog gek vinden ook als er later een aap met een van de schoenen vandoor gaat.
Na het avondeten met de overgebleven mensen uit de groep nog wat gaan drinken. Cat Ba is een schattig visserseiland waar veel toeristen zijn vanwege natuurlijk met name HaLongBay maar ook toegang biedt tot te overige baais en prachtige natuur op het eiland zelf.
Na 2 drankjes bleven Megan en ik over en zijn we naar een andere bar gegaan.
Want wij waren de enigste twee die dachten, als je blijft klagen heb je alleen jezelf ermee. Het is wat het is en je moet er zelf iets van maken!
Dus gelukkig zaten wij wel op hetzelfde level. Je weet natuurlijk nooit met wie je een kamer deelt maar wat hebben wij een geluk gehad met elkaar!
Het was een leuke tent waar je via YouTube je eigen playlist kon samen stellen en ik ben zelfs na wat cocktails en een shotje tequilla op de dansvloer beeindigd.
En wat is er dan lekkerder na een avondje borrelen dan streetfood! Midden in de nacht heet een klein lokaal vrouwtje de lekkeste crepe ever voor me gemaakt met la vache qui rit en ei.
Na een dikke knuffel en een kus liet zo ons dan toch naar bed gaan en konden we nog net 4 uur slapen voordat we moesten ontbijten en uitchecken voor een hike in het national park van Cat Ba.
Een klim van ongeveer een uur de berg op, en zelfs af en toe een handje helpen. Maar het uitzicht was het zeker waard. Overal limestone mountains om je heen!
Na nog een laatste lunch op onze -3*** boot terug naar Hanoi om de nachtbus naar Sapa te nemen. Ik heb een upgrate kunnen regelen van een homestay naar een hotel in Sapa. Ik denk dat ik dan maar iig een goede slaapplek heb daar.
Ik had zo’n 4uurtjes over in Hanoi en tijdens het wandelen kwam ik erachter dat het overal feest was in de oude binnenstad van Hanoi. De hectische binnenstad was afgesloten voor het verkeer en overal zijn optredens, terrasjes, bbq / hotpot restaurants uitgebreid. Ook rondom het meer is geen verkeer en lijkt het net onze autoloze zondag van vroeger waar iedereen veilig op straat kan lopen, touwtje springen en met een soort verzwaard badminton shuttletje hooghouden met elkaar.
De nachtbus is weer een hele nieuwe ervaring. Je licht echt in de bus. Stapelbedden en met 3 personen ‘naast’ elkaar. Rond kwart voor vier in de nacht waren we in Sapa en rond half zes werdt het licht aangedaan en moesten we de bus verlaten.
Waar ik opgehaald zou worden… uhmmm ja een hoop mensen die transport, trekkingen, homestays en hotels aanbieden. Maar niemand die op zoek is naar Karlijn.
Dus na een klein half uurtje maar met andere mensen meegelopen naar een restaurant waar ze opgepikt zouden worden. Ook Max kwam daar aangelopen en die was wel netjes door iemand opgehaald (tsja dat krijg je als je iets meer betaald voor een tour…. Dan is het iig goed geregeld allemaal) haha acht ja het heeft ook wel wat. Welcome to Asia! Uiteindelijk maar weer terug gewandeld want niemand in het restaurant wist iets van mij af. En ook in andere restaurantjes waar mensen uit mn bus zaten te wachten, maar wel een naam van een hostel hadden (wat ik dus niet had) gingen maar op eigen houtje daar naartoe. Dus maar weer terug naar de bus, msischien dat de buschauffeur iets meer wist. Maar nee die sprak geen engels en wilde ook niemand voor me bellen. Hij wees naar een ander hostel waar ik naartoe ben gelopen en Anne uit duitsland ontmoette die in het zelfde schuitje zat dan mij, evenals nog een gast uit Korea. Het geluk was alleen wel dat Anne het adres van dat hostel EN een telefoonnummer had meegekregen. Dus 10 minuten later stond er iemand voor haar klaar, maar ook ik was bij hem niet bekend. Wel was hij zou aardig om zich over mij te ontfermen. Ik werd samen met Anne meegenomen naar een hostel waar we konden ontbijten. Ik had me al voorgenomen om te kijken of ik gewoon verder met Anne mee kon gaan naar haar homestay en daar een trekking mee te gaan doen, je moet toch iets nu je er toch bent en dan regelen we in Hanoi dit probleem wel weer op maar 15 minuten later, (kwart voor acht ondertussen) stond daar ineens mijn guide!! Hij zei dat hij rond half zeven bij de bus was maar mij niet kon vinden. Dat was dus een uur nadat ik de bus uit ben gekomen en rond die tijd was ik ook wel weer daar terug.
Ach ja, uiteindelijk is het goedgekomen en werd ik naar m’n hotel gebracht. Een prachtige 3 persoonskamer met hete douche voor mij alleen!!
Ready for hiking!!
Het was niet echt een hike. Een 2uur durende wandeling door CatCat een traditioneel ‘tribe’ dorp in Sapa. Het is nog wel wat frisjes in Sapa. S nachts 10 graden tot 16 overdag omdat de stad op 1600 meter hoogte ligt.
Er hangt aardig wat bewolking tussen de bergen waardoor het zicht niet super is, en de rijstvelden nog maar net gezaaid zijn en dus nog niet echt groen maar toch is het een prachtige omgeving hier.
Met dank aan met name een stelletje waarvan zij op hakken liep en hij alleen maar met zn werk bezig was hebben we over deze 2 tot 2.5u durende wandeling 4 uur gedaan!!
Na de lunch free time die ik met name benut heb in bed, want ik ben tenslotte geen 18 meer en na wat korte nachtjes moet ik toch wel weer even bijtanken. Tijdens de wandeling Hugo en Oliver uit Zweden leren kennen en John uit Engeland met wie we morgenochtend nog een trekking gaan doen.
Dit was waar we voor gekomen zijn! 12 km wandelen tussen de nog niet echt groene rijstvelden en mistige mysterieuze bergen van Sapa. Er was ons van te voren verteld dat het glad kon zijn. En dat was het zeker!! balancerend tussen de rijstterrassen in de modder wandelen. Nog in Sapa werden we vergezeld door kleine locale dames uit Lao Chai en ik had geen idee waarom! Ik denk die willen een homestay aanbieden ofzo. Maar nee hoor ze waren daar om je persoonlijk te begeleiden over de modderige paden. Haha alsof als ik onder zou zou gaan een vrouwtje van 1.25mtr en 45 kg mij op zou kunnen vangen. Maar het geeft toch een veilig gevoel iemand die je zo af en toe een helpende hand bied. Ondanks dat de rijstvelden nog niet groen zijn en er toch wel bewolking in de lucht ging was het uitzicht adembenemend!! ik kan me voorstellen hoe gaaf het in juni juli wel niet moet zijn als de rijst flink gegroeid is.
En natuurlijk bij aankomst in Lao Chai ging de rieten mand van de rug en werden me te lelijkste souvenirs aangeboden. Ik wilde een tasje kopen als dank maar toen ik het belachelijke bedrag hoorde heb ik netjes bedankt en haar wat geld gegeven als dank voor haar hulp. Nog een paar kilometer doorgelopen, gelukkig gewoon over de weg nu naar Ta van en daar zat onze wandeling erop. Met een busje terug naar Sapa waar het tijdens een wandeling ineens zo mistig was dat ik slechts enkele tientallen meters voor me uit kon kijken. Het meer was volledig verdwenen en je hebt ineens geen idee meer waar je loopt. Alle herkenningsplekken zijn verdwenen. Na een heerlijk traditioneel kruidenbadje wat echt super warm was en een massage mocht ik weer met de nachtbus terug naar Hanoi. Waar ik dit keer nog slechter in heb geslapen. Het is best comfortabel zo’n lig bus tov wat ik gewend ben van de busreizen in Europa maar toch. Gelukkig had ik een hostel geboekt voor 4 euro per nacht waar in de reviews stond dat ze heerlijke verse wafels als ontbijt hebben! En dat was ook zo!! heerlijk!! en morgen ga ik voor de Yoghurt met fruit. Even wat anders dan ei en pannenkoeken op de vroege ochtend. De kamer is erg basic. 0 privacy en basic badkamer maar ja je kunt niet alles hebben en was natuurlijk verwend met cocoon inn waar ik de eerste 3 nachten verbleef. Maar dat was dan ook eens zo duur en niet zo’n lekker ontbijt. Ow ja, en ze hebben hier 2x per avond een half uur gratis bier!! Ik heb niks te klagen hoor!
Nog anderhalve dag in Hanoi en dan met wederom een nachtbus naar Phong nha. Op naar het HaLong op het droge wat ze zeggen. Tot nu toe zijn er hier 300 grotten ontdekt. Enkele zo groot dat er een wijk van New york in past (incl wolkenkrabbers) en langzaam aan gaat het hier ook weer warmer worden. Want die 14 graden in Sapa en frisse nachten in Hanoi ben ik niet meer gewend!

En thx voor alle leuke reacties! erg leuk om te lezen. dat jullie zo meegenieten. en thx voor de tips. probeer ze mee te nemen!




  • 28 Maart 2018 - 10:01

    Wieke:

    Lieve Karlijn,
    Wat ben jij prachtige herinneringen aan het maken daar! Super leuk om daar via je blog een beetje van mee te kunnen genieten.
    Mooie omgeving, gratis bier en een shotje tequila op zijn tijd, je doet het goed! Blijf vooral zo mooi je reis beschrijven, op zijn Karlijns. Zo reizen wij een beetje met je mee..
    Geniet geniet geniet!! Het "normale" leven kan nog wel ff wachten.
    Heel veel liefs van mij!

  • 28 Maart 2018 - 10:46

    Paul:

    Hey Karlijn,
    Leuk verhaal weer, ik zie het weer allemaal voor me zoals jij het beschrijft, benieuwd wat je nog meer gaat doen in Vietnam. Geniet ervan!

  • 28 Maart 2018 - 11:41

    Ans:

    Wat een mooie reis. Ik zie alles door jouw ogen weer terug. SaPa en omgevng inderdaad vaak in de mist maar hele mooie en lieve mensen en dan het mystieke Halong Bay. Geniet nog van vele mooie indrukken

  • 28 Maart 2018 - 19:58

    Margot:

    Dankjewel voor je mooie verhaal en foto's, Karlijn! Net of we er ook even waren! Save travels!

  • 28 Maart 2018 - 21:56

    Lies En Peter:

    Wow, lieve Karlijn, het is elke keer weer een feest om jouw verslagen van je reis te lezen. En ook hoe positief jij in het leven staat, jij past je overal aan, al zijn er tegenvallers, maar jij maakt er toch mooi het beste van. Je bent echt een levensgenieter die ze niet gauw chagrijnig krijgen. Maar je hebt al veel moois gezien, echt ongelofelijk... ook de contrasten van pittoreske dorpjes en de grote stad met de luxe hotels en de verbluffende foto op 272 meter hoogte... keigaaf allemaal. En je vertelt je verhaal ook echt zoals je bent, ik hoor het je eigenlijk vertellen als ik het lees, haha. Tof! We kijken al weer uit naar je volgende verslag! En intussen zeg ik dan weer: pas goed op jezelf, meid en geniet met volle teugen! ❤️

  • 28 Maart 2018 - 22:14

    Theo:

    Hoi Karlijn, Het blijft maar doorgaan, het ene plekje is nog mooier dan het andere. Lees het telkens met veel plezier. PS. wel met het grote lettertype.

  • 30 Maart 2018 - 02:25

    Mandy :

    Klijntje!! Sjemig wat een lang verhaal joh! Ik mis de onderwater wereld, maar super mooie foto's allemaal hoor, enjoy your trip
    XxX

  • 30 Maart 2018 - 09:35

    Gérard:

    Geweldig Karlijn wat is toch weer een avontuur geweldig .mooi en je beleeft het zo intens geniet er maar lekker vanooie foto's
    Groetjes Gérard

  • 02 April 2018 - 13:35

    Boukje En Marleen:

    Hallo Karlijn! We hebben net met plezier je reisverslag gelezen. Wat heerlijk voor je om dit mee te maken en te genieten van het mooie landschap.
    Nog veel plezier tijdens de rest van je reis!
    Groetjes, oom Jan, tante Boukje en Marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

3 maanden backpacken door azie 14 feb tm 21 mei 2018 Hongkong, indonesie, vietnam, filipijnen en kuala lumpur

Actief sinds 14 Nov. 2011
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 72890

Voorgaande reizen:

14 Februari 2018 - 21 Mei 2018

3 maanden backpacken door azie

13 Oktober 2017 - 31 Oktober 2017

Van Guus Meeuwis tot Backpacken in Ecuador

27 Januari 2015 - 07 Februari 2016

Werken op Bonaire

13 September 2012 - 10 December 2012

Same District Hospital (Tanzania

10 Februari 2012 - 02 Maart 2012

rondreis thailand

Landen bezocht: