Lief dagboek - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Karlijn - WaarBenJij.nu Lief dagboek - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Karlijn - WaarBenJij.nu

Lief dagboek

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

09 December 2015 | Bonaire, Kralendijk

Vandaag draag ik je over aan het wereldwijde web. Ik hoop dat je daar al m’n geheimen zult bewaren.
Naast het vele werken mocht ik me voorbereiden op weer een uitje op Bonaire. Neonsmash. Altijd al een Color feestje willen meemaken! Dus bij deze mijn kans. Na een drukke dienst (voor mijn doen, met 4 ambulanceritten waarvan 1 scooter vs auto ongeval). En nadat ik op de afdeling van de stoel werdt gedreund door de bas… Gingen Rolf en ik rond 23u ook eens kijken.
Zoals alles op Bonaire, wat om 21 uur begint. Is op 23u nog niet in volle gang. Het was niet erg druk maar met wat collega’s en bekende is het al snel gezellig en gooiden we elkaar onder fel gekeurd poeder.
Echt alles zat onder. Na de buitendouche 2x genomen te hebben was er nog niet alles vanaf! Maar gelukkig, geen gekeurd haar meer!!
2 dagen later gingen we met een clubje collega’s chillen barbecueën en duiken bij Lac Baai.
Er staat deze periode weinig wind dus dan is het mogelijk om ook aan de ruige oostkust, gewoon vanaf de kant te gaan duiken. (Gelukkig heb ik een collega met heel veel duikervaring, die alle mooie plekjes van Bonaire weet te vinden).
Wat een totaal andere (onderwater)wereld! Meer zachtkoraal. En andere (grotere) diertjes. Kreeften, Schildpadden, Haaien, Roggen…. En er kwam geen eind aan. De 2e duik maakten we er een heel orkest van om elkaar te laten weten wat we de eerste 10 minuten allemaal wel niet tegen kwamen. Zeker 20 roggen, 20 (grote) schildpadden, Murenen en zelfs een reefshark!
Heerlijk duiken! Lekker rustig onder water, gewichtenloos en geen geklets! Jaja ik kan ook gewoon wel s stil en rustig zijn hoor!
T aftellen gaat al wel weer een beetje beginnen…raar idee om over 2,5 maand weer op Nederlandse bodem te staan en te gaan werken op de SEH in Tilburg.
Soms benauwd het me wel! Na bijna een jaar Bonaire weer terug naar Nederland te gaan. Alles gaat daar gewoon door en dan moet ik ineens weer in het hectische leventje stappen. Als ik dat nog maar aankan! Gelukkig heb ik nog ruim 2 maanden voor mezelf op Bonaire en om na te denken enalles. Kwam pas een quote tegen: Sometimes, you just need a break. In a beautiful place. Alone. To figure everything out. Want ja dat speelde wel mee om te gaan….
En dan is het wel grappig om te lezen want je staat er inderdaad niet meer dagelijks bij stil hoe maar en rustgevend Bonaire voor je is! Maar het is wel even goed voor me om er bij stil te blijven staan!
Zonder visite is t soms ook wel alleen op m’n eilandje… voor of na een dienst. Home alone!
De wind is in ieder geval weer wat terug op Bonaire. Dus als ik het weer aandurf kan ik weer eens gaan windsurfen. Door de windstoten vind ik het soms zo hard waaien dat ik het niet aandurf om het water op te gaan.
Maar wel actief bezig! 6.7 Km rondom playa, t centrum van Kralendijk gewandeld met de Mas Color wolk. Waar je iedere KM met een kleurtje poeder werd besprenkeld.
Wat zagen we er weer mooi uit bij binnenkomst.
Tijdens het afspoelen werd ik weer eens gebeld voor een vlucht, overplaatsing naar Curacao. Maar bij aankomst op de spoed was er net een groot trauma binnengekomen waar ik harder bij nodig was dan een stabiele patiënt over te vliegen, dus daar eerst meegeholpen, vervolgens nog ‘even’ op en neer gevlogen om vervolgens nog een avonddienst te werken. Tsja dus het is niet alleen rozengeur en maneschijn op Bonaire. Ook wel eens hard werken, keuzes maken en regen!!
18 November heb ik dan eindelijk vakantie!
Na de nachtdienst slecht geslapen en lekker op reis, 5 uur wachten op Curacao en dan nog eens 2 uur vertraging hebben!
Om 3 u ‘s nachts eindelijk gaan slapen in ons guesthuis, easy kamertje met alleen een ventilator, maar ach 3 uur later moesten we toch al weer op om op jungletocht te gaan!
Met een groep van 11 man hebben we 5,5 u met de bus en vervolgens 5,5 uur met een bootje onderweg naar onze lodge. We moesten regelmatig de rivier in om de boot los te duwen ivm de lage waterstand. Hangmatjes ophangen en na het eten EINDELIJK rond 22u kunnen gaan slapen….we waren kapot!!
En in een hangmat slapen is eigenlijk heerlijk! En dan s morgens wakker worden van de brulapen en met uitzicht op de rivier en jungle! Wauw…heerlijk!!
Vervolgens de eerste dag naar de raleighvallen korte wandeling door de jungle en afkoelen in de rivier.
En s avonds nog een wandeling naar de airstrip… hoe vet een landingsbaan gewoon op gras!
En aapjes voeren bij de lodge… wat een beestenboel. Overal vleermuizen. Straks ben ik nergens meer bang voor!
Op tijd naar bed voor de hike van dag 2. Maar er was een feest met lokale muziek met trommels, zou om 20u beginnen maar het werd 21.30 u tot middernacht. Continue hetzelfde getrommel…een bas die je uit je slaap houdt en ik dacht dat ik gek werd! Ik wilde m’n hangmat uitspringen en trommels in het water gooien, schreeuwen….alles maar ja dat heeft natuurlijk weinig zit. No spang! Dus 5 uur later ging de wekker en had de gids een kater maar mochten we gaan wandelen. In 9 u op en neer naar de voltzberg… incl pittige klim van ‘slechts’ een half uur enkele reis maar wow zo stijl!! Was alleen maar bang dat ik naar beneden zou schuiven. Maar wat een mooi uitzicht over de jungle! ‘ON TOP OF THE WORLD!!’
Op de terug weg waren we de gids kwijt… wij beschuldigen hem van een powernap hij zegt dat ie achter ons liep, terwijl er ondanks enkele pauzes en geroep we niemand zagen of hoorde en dus 2,5u zelfstandig door de jungle hebben gewandeld. Ach ja nobody’s perfect!
Na 3 nachten 10 u reizen terug naar Paramaribo, en dan heb je natuurlijk zin in een vette hap! Dus met de taxi door de mac drive naar ons resort. Waar ze ons helemaal begrepen dus na een korte introductie lekker konden genieten van onze burger met friet!
Super leuke accommodatie met lieve eigenaren. Deden alles voor je!
We hebben een heerlijke wellness dag gehad met sauna jacuzzi en massage zodat we er weer tegenaan konden.
Het gekke vonden we dat alle excursies met euro’s betaald moesten worden, of in Surinaamse dollars maar met een ongunstige wisselkoers en het euro’s pinnen niet lukte omdat het apparaat stuk was.
Dus ipv een fietstour maar een scooter gaan huren op Paramaribo te ontdekken. Heerlijk rondcrossen (met dank aan Nienke)
Ook Nog een paar keer met Kelly afgesproken die toevallig ook op vakantie was in Paramaribo en verwend door een Nederlandse Piet… wat lief! Thx Marije voor de kadootjes!
En nog met 2 meiden waar we mee op jungle tocht waren. Salsa bij Havana met lokale Borgoe (rum) cola!
Heerlijk gegeten in Paramaribo!
En nog een dagje naar Berg en dal geweest. 1,5u rijden en daar kon je ziplinen 8 banen waarvan 1 over de surinaame rivier. Het remmen was wat lastig waardoor ik een keer erg hard tegen een boom en gids aan ben gebotst! en kajakken, pfoeh! Wat een tegenstroming! Daarna nog lekker gezwommen en eind van de middag weer terug.
En dan is de vakantie weer bijna voorbij en begint de trip weer terug naar Bonaire incl lange overstaptijd op curaçao maar als je dan je eilandje ziet liggen vanaf de lucht… is t toch wel fijn om weer thuis te komen! Want uiteindelijk geldt…. HOME SWEET HOME

  • 09 December 2015 - 20:41

    Theo:

    Een mooie belevenis in Suriname. Staat voor ons nog op het vakantielijstje. Geniet nog van de laatste periode in het zonnige Bonaire.

  • 09 December 2015 - 21:13

    Loes:

    weer mooi om te lezen mop..
    je hebt straks veel om over na te denken en te lezen...
    maar ben wel blij dat ik je binnen kort weer ga zien en omhelzen..
    tot gauw mop..
    veel liefs van mijn xxxxx

  • 09 December 2015 - 21:14

    Gérard:

    Super mooi verhaal dat je dit allemaal mee mag maken
    Liefs
    Gérard

  • 09 December 2015 - 21:21

    Marieke Verkooijen:

    hey karlijn, wat een leuk reisverslag weer en wat een ervaringen weer. Geweldig om te lezen.
    Je rugzak is inmiddels al aardig gevuld denk ik met al die mooie werkervaringen, mooie mensen, natuur, suriname-trip, onderwater -en bovenwater dieren etc. etc. Voor de komende tijd wens ik je nog heel veel plezier!

  • 09 December 2015 - 21:48

    Karin:

    Lieve karlijn, goed om te lezen dat je druk bent met van alles en heerlijk geniet! Ik hoor de twijfel over t terugkomen maar ik vind t super om je weer te zien straks! Tot over een paar maandjes! Dikke kus

  • 09 December 2015 - 22:09

    Annemarie:

    Hoi Karlijn , wat heb je al weer veel te vertellen in dit verslag,geweldig hoe je alles kunt verwoorden !!
    Geniet nog maar van je laatste maandjes, Liefs, Annemarie

  • 09 December 2015 - 22:16

    Margo:

    Hoi Karlijn,

    Leuk verslag weer met leuke foto s geniet nog van die laatste 2 maanden en maak veel foto s en aantekeningen zodat je hier in ons kikkerlandje nog lang ervan kunt genieten lieve groetjes Margo dikke kuzzzz

  • 09 December 2015 - 22:42

    Henriette :

    Home sweet home. Hopelijk vind je je thuis hier weer na al je avonturen. Fijne feestdagen alvast en geniet nog deze laatste tijd.

  • 09 December 2015 - 23:04

    Marleen:

    Oh wat heerlijk om te lezen hoe je het daar hebt!

    Werk dat je leuk vindt. Die spanning van het reizen, maar ook de enorme rust die daar heerst!
    Echt jaloers makend. En ondertussen snap ik ook dat je er naar uitkijkt om weer terug te zijn.

    Dus zoals je zegt; geniet er nog van!
    (het is hier echt koud, en die wind is niet lekker.. zoals daar)
    Als je nu extra geniet, kun je straks weer genieten van het terugdenken en je verhalen!!


  • 11 December 2015 - 13:01

    Martin:

    Leuke foto's!

  • 11 December 2015 - 14:17

    Monique:

    Hoi Karlijn wederom een heerlijk verslag om te lezen. En wat een mooie foto's. Als je straks terug bent heb je een hele ervaring opgedaan. Geniet nog van je laatste maanden en alvast hele fijne feestdagen. Dikke knuffel, Monique

  • 11 December 2015 - 20:35

    Ton:

    Hoi Karlijn.
    Wat gaaf, dat uitstapje naar Suriname. Jaloers.
    Je hebt weer een leuk verhaal en mooie foto's.
    Leuk als je straks weer terug bent, hoewel ik begrijp dat dat voor jou een bertje dubbel is naturlijk
    Liefs Ton

  • 20 December 2015 - 23:22

    Jeroentjuh:

    Wat een supermooi verslag weer,jij maakt echt een hoop mee daar! Ben best wel een beetje jaloers stiekem.. geniet nog even lekker van die laatste maandjes daar, en vast hele fijne kerstdagen en gelukkig nieuwjaar gewenst!!! Als je weer terugbent doen we snel een keer weer meeten want dat word echt tijd! XxX Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

3 maanden backpacken door azie 14 feb tm 21 mei 2018 Hongkong, indonesie, vietnam, filipijnen en kuala lumpur

Actief sinds 14 Nov. 2011
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 72897

Voorgaande reizen:

14 Februari 2018 - 21 Mei 2018

3 maanden backpacken door azie

13 Oktober 2017 - 31 Oktober 2017

Van Guus Meeuwis tot Backpacken in Ecuador

27 Januari 2015 - 07 Februari 2016

Werken op Bonaire

13 September 2012 - 10 December 2012

Same District Hospital (Tanzania

10 Februari 2012 - 02 Maart 2012

rondreis thailand

Landen bezocht: