Masha pabien! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Karlijn - WaarBenJij.nu Masha pabien! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Karlijn - WaarBenJij.nu

Masha pabien!

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

03 Mei 2015 | Bonaire, Kralendijk

Nieuwe maand, nieuwe update.
Ondertussen ben ik verhuisd naar mijn definitieve woonplek op Bonaire.
Vanaf de eerste keer dat ik er binnenstapte voelde het al als een ‘thuis’.
Een stuk warmer aangekleed dan m’n huisje aan de kaya Italia.
En omdat ik hier dus 10 maanden blijf wonen kan ik het ook wat aankleden met m’n foto’s en lijstjes doe ik uit Nederland heb meegekregen/genomen.
En op de kast alle kaartjes opgehangen die ik tot zover heb gekregen.
(waarvoor dank!! erg leuk!)
Als inwoner van Bonaire heb je ook vele voordelen, en aangezien ik per 17 April officieel Bonairiaan ben met een Sedula kan ik hier gebruik van maken. Zo duik je niet alleen met leuke kortingen, maar kun je ook met korting surfspullen huren. Nadat ik een uurtje les heb gehad alweer enkele uren doorgebracht in de lagune aan de oostkust van Bonaire, Lac Bay / Sorobon!
Daarnaast kun je ook je motorrijbewijs halen voor een prikkie en nog wel op een scooter! naast het behalen van je theorie moet je op de scooter je bijzondere verrichtingen behalen. En aangezien ik altijd heb getwijfeld op dit te gaan doen is dit wel iets wat me over de streep kan trekken om vervolgens nog wat lesjes te nemen in Nederland om echt te leren motorrijden.
Maar naast al deze leuke dingen ook een serieuze kant op het eiland hier. Nu ik hier alweer 3 maanden rondwandel, wil ik ook wel iets van de taal gaan leren en me gaan verdiepen in Papiamentu.(wordt vervolgd ;-))
En heb ik een eerste traumarit gehad met de ambulance. Ik werd als 2e auto bij een ongeval geroepen. Auto vs Auto, maar doordat ik geen ervaring heb op straat bedacht ik me onderweg ernaartoe al vanalles wat er van me verwacht zou worden en wat ik zou moeten doen bij bepaalde letsels.
Ook hierbij had ik geluk en waren mijn slachtoffers al zelf uit de auto gekomen en vielen de verwondingen reuze mee! (al zou je dat niet bedenken bij het zien van de auto’s) het beeld dat je altijd mist als je alleen op een spoedeisende hulp werkt.
evenals m'n 2e ongeval in de nachtdienst viel het achteraf allemaal reuze mee met de slachtoffers pfieuw!!
Afgelopen maand heb ik ook wat meer van het avond/nachtleven van Bonaire kunnen proeven.
Vaak moet ik toch wel werken of heb ik vliegdienst als er iets te doen is maar na een snorkeltrip rond klein Bonaire konden we aanschuiven bij Spice voor de happy hour. Ik hoorde hier nogal vaan chique verhalen over maar al met al was het een leuk feestje! Eerst relaxed een biertje kunnen doen en vervolgens nog een dansje met de blote voetjes in het zand….tegen de tijd dat het wat rustiger wordt blijkt dat het feest vervolgd wordt in little havanna. Een leuk klein cafeetje in het centrum van kralendijk. Dit is wel een beetje meer mijn style qua tent. Niet groot en met vette lp hoezen aan de wand. Wel wat algemene muziek maar niet te luid. Beetje bruin cafe achtig… oftewel “korte heuvel” voor de tilburgers onder ons.
Een week later zou Dj Chuckie op het eiland zijn voor een feestje genaamd ‘utopia’. Niet bepaald mijn smaak muziek maar voor een dansje op het strand best de moeite om even te gaan kijken.
Het zou om 20.00uur beginnen maar toen we om 20.30uur aankwamen was er nog geen muziek hoorbaar en konden we het aantal gasten om 2 handen tellen. Hmmzz zou zelfs dj chuckie de ‘Bonairiaanen’ tegen houden om entree te betalen? Maar niks is minder waar. Vanaf een uurtje of 22 werd het drukker en drukker en stonden er vervolgens 1500 man te dansen op de beats van dj chuckie! Toch wel een behoorlijk groot feest voor een eiland met 18.000 inwoners. Gelukkig niet tot het einde gebleven… dat omdat ik de volgende ochtend wel vliegdienst had maar er werden weddenschappen afgesloten wie het snelst een fles wodka op kon drinken. (ik blij dat ik vrij was!!)
En mijn 2e vakantie is geboekt! (de eerste minivakantie op curacao natuurlijk meegeteld) in augustus ga ik voor 2 weken naar Nederland!! Ten eerste om mijn nieuwe neefje te gaan bewonderen maar ook om een paar dagen onder te duiken op pukkelpop! Want denk dat het geen uitrustvakantie gaat worden in Nederland maar met name heel veel bezoekjes! Maar wel erg veel zin in om iedereen dan weer even te kunnen zien! Maar dat is nog een nachtje of…. 100 slapen oftewel genieten!
Verder ben ik hier afgelopen week 30 geworden!! Jaja ook ik moest eraan geloven.
En als je dan denkt eraan te kunnen ontvluchten…..helaas!! Ook hier was het ondertussen bekend dat ik dit kroonjaar zou bereiken dus heb ik hier samen met mijn lokale vrienden een drankje op gepakt!
30 April mag dan wel geen koninginnedag meer zijn maar wel Dia de Rincon. Een feestdag over tradities van het eerste dorp op het eiland: Rincon. Zo belangrijk dat er is geprobeerd een officiële vrije dag van te laten maken. Maar de aanvraag was te laat dus kon niet meer aangenomen worden en ondanks dat het niks officieels is, ligt het hele eiland leven platplat!!
Zeker nu ook de koning en koningin op visite kwamen en jaja ook ik heb ze gezien :-D super relaxed en niet zo strak als in nederland met dranghekken en alles.
Helaas kon ik maar eventjes kijken omdat ik daarna mocht gaan werken.
De dag erna kwam ik er na een afscheidsborrel achter dat mijn nederlandse bankpas geskimmed was. Je denkt altijd zoiets overkomst mij niet maar dus toch! Er was ineens een heel raar geldbedrag van mijn rekening afgeschreven wat ik niet herkende dus gelijk de ABN gebeld waar ik netjes te woord werd gestaan en gerust gesteld. Als het goed is wordt het gewoon vergoed en ontvang ik een nieuwe pas. Normaal niet handig als je in het buitenland zit…. Maar papa komt al over ruim een week!! Leuk leuk! Ben aardig wat vrij als hij hier is dus kunnen we leuke dingen gaan doen op dit prachtige eiland!!

Tot over een maandje weer met een nieuwe blog!
Ayo Dushi’s

  • 03 Mei 2015 - 15:51

    Margo:

    Hoi Karlijn, wat een heerlijk leven heb jij daar toch hard werken maar er staan ook veel leuke dingen tegen over en dat altijd met heerlijk weer.
    Hier regent het vandaag weer terwijl het gister super lekker was daar hebben Theo en ik lekker van genoten zijn samen met vrienden naar Nijmegen geweest heerlijk gewandeld in de ooi polder gegeten bij de Schat en geslapen in een hotel wat na het wijnarrangement wel lekker was.
    Vanmorgen hebben we Boesschoten bezocht wat ook leuk was nu zijn we weer thuis in de regen.
    IK heb mijn TOV afgelopen woensdag gehaald dus ik zou mijn hand niet omdraaien voor die slchtoffers (ha ha ik zou het er ook warm van krijgen hoor). Geniet van de weken met je vader en we hebben wel weer contact lieve groetjes Theo en Margo XXXX

  • 03 Mei 2015 - 16:05

    Moniqu:

    Hoi Karlijn, wat een heerlijk verhaal weer. Ik heb ervan genoten wederom. Volgens mij kun je werk en plezier goed afwisselen. Top. Groetjes Monique.xx

  • 03 Mei 2015 - 18:29

    Marie-Jose V D Ven :

    Wat gezellig weer om alles te lezen. Nogmaals gefeliciteerd met je 30e verjaardag!
    Lekker genieten straks met je vader en wachten weer op het volgende verslag xx

  • 03 Mei 2015 - 19:16

    Theo:

    Hoi Karlijn, Een prachtige combinatie van werken en je vrije tijd zo genieten. Dit jaar is zo voorbij. Blijf ze genieten, dat werken gewoon als "bijzaak". Och ja, Het dorpje waar wij vandaag waren was Doesburg bij Zutphen, anders blijf je zoeken op de kaart. Erg gezellig geweest. Veel plezier komen periode met je vader. groeten, Theo

  • 03 Mei 2015 - 21:11

    Ans Drolinga:

    Hallo Karlijn,

    Wat leuk om je verslagen te kunnen lezen. Wat ben jij een bijzonder mens dat je dit allemaal mag meemaken. De komende periode, als je vader er is, wens ik je heel veel plezier.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag. Werk ze, maar vooral geniet.

    Ans Drolinga

  • 03 Mei 2015 - 22:33

    Femke:

    Haha nice!!

  • 05 Mei 2015 - 22:03

    Oom Jan En Tante Boukje:

    Hallo Karlijn! Het is altijd leuk om jouw verslagen te lezen. Fijn om je eigen plekje nu te hebben, zoals jij het wil! En gaaf wat je meemaakt, heel veel afwisseling!
    Groetjes,
    Oom Jan en tante Boukje

  • 09 Mei 2015 - 22:30

    Nicole Schenkkan:

    Hi Karlijn,
    Leuk om weer even een verslag te lezen. Blijft leuk!
    ik net een weekje vakantie in Zeeland achter de rug met mijn pap en mam en uiteraard mijn mannen. Ook leuk, maar hier nog wel een dikke jas aan op het strand. Gelukkig de aankomende dagen ook hier zomer. Veel plezier deze week met jouw pap!
    Liefs Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

3 maanden backpacken door azie 14 feb tm 21 mei 2018 Hongkong, indonesie, vietnam, filipijnen en kuala lumpur

Actief sinds 14 Nov. 2011
Verslag gelezen: 802
Totaal aantal bezoekers 72903

Voorgaande reizen:

14 Februari 2018 - 21 Mei 2018

3 maanden backpacken door azie

13 Oktober 2017 - 31 Oktober 2017

Van Guus Meeuwis tot Backpacken in Ecuador

27 Januari 2015 - 07 Februari 2016

Werken op Bonaire

13 September 2012 - 10 December 2012

Same District Hospital (Tanzania

10 Februari 2012 - 02 Maart 2012

rondreis thailand

Landen bezocht: