hakuna matata - Reisverslag uit Same, Tanzania van Karlijn - WaarBenJij.nu hakuna matata - Reisverslag uit Same, Tanzania van Karlijn - WaarBenJij.nu

hakuna matata

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

23 September 2012 | Tanzania, Same

Toch wat verkeerde woordjes in mn vorige verslag lag ik, sorry daarvoor! Begin het Nederlands al te verleren ;)
Wat heb ik geboft de eerste 2 dagen met Cecylia! Ze heeft me netjes op sleeptouw genomen.
Heb dag 2 een avonddienst met haar gewerkt. De wachtkamer bij de OPD wordt dan wat leger dus nog minder te doen. Dus zijn we bij dokter Mmari mee gaan kijken bij het afnemen van de Anamneses. Fijn, ik kon tussendoor wat dingen vragen over de anamnese en ze legde goed uit! Leuk om zo te zien. Soms net huisartsen werk. Aai over de bol, paracetamol en weer naar huis. Asante Daktari. Maar er wordt ook wel nagedacht over diagnoses.
Hiv is nog steeds een probleem in Tanzania. Maar de medicijnen hiervoor zijn wel gratis. Malaria wordt langzaam aan minder. De overheid geeft gratis klamboes aan de inwoners.
Op de OPD kwam een patiënt met slikklachten, Lab laten prikken, geen bijzonderheden. Toen bleek dat hij ook buikpijn had. Dus lichamelijk onderzoek; ik werd er gelijk bijgehaald. Zwelling in de onderbuik zichtbaar. Ik vroeg waar de dokter aan dacht, retentieblaas? Tumor?
Kan allebei! Maar hoe kom je daar achter, zonder echoapparaat! Pff wat kan zo’n ding toch handig zijn. Want blind katheteriseren en hopen dat er iets uit komt, nope dat wordt niet gedaan.
Dus met pijnstilling naar huis en verder onderzoek in een privékliniek of moshi. Jammer dat je zonder een klein simpel onderzoek niet verder kunt en naar een ander ziekenhuis moet.
Ookal zitten er nog zoveel patiënten te wachten, Pole Pole, iedereen komt aan de beurt en wordt (als 1e) gezien door de dokter. Trieëren, nee dat is hier niet nodig. (wel uitgelegd) het is op spoed, of kan wachten, dus weinig spoed.
Dus de dokters doen het werk, en de zusters wachten…. Wachten…. En dat ben ik natuurlijk niet gewend op de SEH in Nederland!
Kinderen tot de 5 jaar worden gratis gezien en zo nodig opgenomen in het ziekenhuis. Alleen de medicatie moet betaald worden. Daarna moet je 10000 shilling (5 euro) aanbetalen excl. medicatie bij opname.
De volgende dag was er niet zoveel te doen op de OPD. De leerling zusters hadden praktijk examens. En willen we van alles weten maar kunnen niet allemaal even goed Engels. Uit betrouwbare bron vernomen dat het ook leuk was om op het laboratorium mee te kijken dus me daar een uurtje of 3 bezig gehouden. Uit leg gekregen over de mogelijke testen (HIV Malaria, nierfuncties, leverfuncties, HB, glucose, urine, sputum) Ze hadden een oud bloedsuikerapparaatje uit Nederland liggen maar die deed het niet meer (was waarschijnlijk een keertje nat geworden!?)
Maar de laborant had een goede bui en liet me wat microscopische ontledingen zien. Eitjes van een of andere parasiet, die je kunt krijgen als je ongewassen fruit eet.(Gelukkig eet ik alleen fruit bij de diocese ) en hoe je malaria in bloed (en rode bloedcel) kunt herkennen. Erg leuk om eens te zien. En toch ook wel leuk om te zien dat wat ze hier kunnen qua medisch onderzoek, heel basic, maar toch werkt. Een malaria sneltest, lijkt net een zwangerschapstest. Afhankelijk van waar het streepje zich bevind, is de test positief of negatief.
Na het werken met Mgimba wat gaan drinken in het dorp. Voor degene die haar niet kennen, 2½ jaar geleden is zij voor het exchange programma van 2 steden over de grenzen naar Nederland gekomen, en ze heeft nu nog 2½ week vakantie en verblijft nu in Same, daarna moet ze terug naar school.
Gekletst over haar, over mij, over de werkgroep. Via de pinautomaat (jaja in Same!!) naar de kerk gelopen om wat af te geven en binnendoor terug, goh Same is toch veel groter dan ik in eerste instantie dacht…..
Om me belofte na te komen aan een tandarts die ook vrijwilligerswerk doet in Same, en op de Diocese verblijft langs de tandarts van het ziekenhuis gegaan, (en ook maar gelijk even meegekeken) zodat ze later deze dag kennis konden maken met elkaar en konden zien wat ze voor elkaar konden betekenen.
Hij kan vullingen plaatsen, tanden trekken, en indien aanwezigheid van materiaal wortelkanaalbehandeling uitvoeren. Maar iedereen komt pas héél laat naar de tandarts hier, dus te laat voor een vulling dus verdoven en trekken.
Bij de eerste patiënten viel het nog wel mee maar bij de 3e patiënt brak de kies af en moest het andere deel met heel wat gedoe worden verwijdert. Patiënt 4 liet 2 kiezen trekken en was nog bang voor de tandarts ook!! Germ, net ikke… maar gelukkig was de tandarts aardig, en nam de tijd! En nog wat extra verdoving tussen 2 kiezen door. Pfff ik ga in Nederland niet graag naar de tandarts maar wat ben ik blij dat ik in Nederland woon! Heb al mn kiezen nog maar gebeurd toch best onhandig dat trekken! Maar ja een paar minuten(na inwerking verdoving) sta je weer buiten, met een recept paracetamol en antibiotica.
Vrijdagavond het weekend ingeluid in Same. Jannus, een jongen uit Duitsland heeft zn eigen “kroegje” geopend. Hij heeft een vriendin hier in Moshi. Het is een kleine tent, en waren met zo’n 20/25 man. 2 Duitsers, 5 Nederlanders en de rest locale bevolking. Erg gezellig! Het duurde even voordat mn taxi er was, maar vervolgens rond 23uur terug naar de Diocese om de volgende ochtend naar Moshi te vertrekken.
rond 11.30 uur aangekomen in Moshi. Geweldige busreis achter de rug! keek mn ogen uit hoeveel man er in een daladala busje passen!! en nog wat kippen erbij. Geweldig toch!
Ik was een beetje verkeerd gelopen naar het hotel maar uiteindelijk toch aangekomen. voor 12.50 een kamer gehuurd. En daarna even gaan relaxen aan het zwembad (de foto's volgen deze pc wil mn email niet openen en foto's niet open ach ja. hakuna matata
komt vd week wel.
Aan het zwembad kennis gemaakt met een man uit Italie.
we zijn samen rond gaan kijken in Moshi. Ergens op het dak van een hotel wat gaan drinken met mooi uitzicht over de kilimanjaro, de wolken waren bijna helemaal weggetrokken. Geinformeerd over de kosten voor de Safari en kilimanjaro beklimmen en daarna nog een hapje gaan eten, om vervolgens rond 22uur terug naar mn kamertje te gaan. wilde nog kijken of in via internet kon bellen maar de elektra in het hotel werkte niet.... dus nog niet kunnen bellen (via internet)
en nu dus op pad met een lege telefoon. ZO maar weer de bus terug naar Same pakken.
Dank je wel voor alle lieve, leuke reacties!

Liefs Karlijn

• 23 September 2012 - 08:41

Mary:

Je hebt al veel meegemaakt in deze 'korte' periode.
    Het is inderdaad erg leuk om overal mee te kijken. En als je de zorg daar ziet wat mogen wij dan in onze handjes klappen he dat we hier in Nederland wonen!
    Goed om te horen dat de ontwikkelingen in Same niet stil staan.
    Fijne week weer en ik wacht op het volgende verhaal.

• 23 September 2012 - 08:56

Hey Kleintje,
    Klinkt erg goed allemaal! Fijn dat je al zoveel meegemaakt hebt en dat je het zo naar je zin hebt. Hou je blogjes in de gaten.

• 23 September 2012 - 08:56

• 23 September 2012 - 09:26

Margo:

Hoi Karlijn,

Wat een super verhaal weer ik krijg steeds meer zin om alles met mijn eigen ogen te aanschouwen,zelfs de huisdieren.Je hebt al heel wat gezien in die korte tijd dat je er nu bent.
    De Kilimanjaro ziet er fantastisch uit en wat leuk dat je daar zoveel verschillende nationaliteiten ontmoet.
    Groetjes en tot over drie weken.

Theo en Margo

• 23 September 2012 - 09:47

Marie-José Vd Ven:

hoi karlijn al super veel gezien inde zorg,wat hebben wij het dan goed.
    mooie foto's,en gelukkig heb je je draai een beetje gevonden.
    veel succes en plezier de komende tijd!
    liefs Marie-José

• 23 September 2012 - 09:51

Marleen:

Wowwww nichtje wat gaaf wat je daar allemaal ziet en meemaakt!
    En ook een stukje van 'mijn' werk gezien daar hahaha

Xxxxx

• 23 September 2012 - 12:08

• 23 September 2012 - 12:37

Kelly Heinen:

Ja gaaf! En volgens mij houd MAriska jou best wel in de gaten ;)

• 23 September 2012 - 12:59

Gerard:

gaaf joh om zo veel te zien en mee te maken ik merk dat je je draai gevonde hebt geweldig geniet er van

xxx

• 23 September 2012 - 14:39

Ineke:

Hey Karlijn.
    Zo te horen heb je het daar prima naar je zin. Mooi dat je daar jouw bijdrage kunt leveren, en vooral een onvergetelijke ervaring. Wij zijn trots op ons buurmeisje!!!

• 23 September 2012 - 20:14

Johnraaijmakers :

hoi klijntje

geweldig wat jedaar allemaal doet en mee maakt
    je verhalen zijn super intresant en spannend omte lezen
    hee;l veel plezier en we kijken uit naar volgend verslag groetjes van ons
    en geniet ervan klijntje
    toedels xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 24 September 2012 - 13:37

Marije:

ha lieve Karlijn!
    Mooi verhaal weer!
    Je bent echt aan het genieten zie ik!
    Kan mij echt een voorstelling maken bij wat je allemaal beschrijft!
    We'll keep in touch!
    XXX

• 24 September 2012 - 20:18

Loes:

wat mooi meisje om te zien dat het toch goed met je gaat.... en een mooi verhaal er bij je kan straks een boek gaan schijven.. heb trouwens deze site doorgegeven aan meneer henk die vroeg er om en aan juf connie.. vind je niet erg he nou hoop dat je de volgenden keer weer een leuk verhaal hebt heb er van genoten...
    veel liefs van moeders en een dikke knuffel xxx

• 25 September 2012 - 02:43

Mireie:

Hoi Klijntje.

Gaaf om zo je verslagen te lezen.
    Ik ben straks nog nieuwsgieriger naar je verhalen als je ooit weer terug bent. hihihi
    Geniet er maar lekker van.

Xxx Mireie

• 26 September 2012 - 14:47

Karlijn:

DAnk je wel voor alle leuke reacties!
    ik zal jullie zeker wekelijks op de hoogte houden!
    vind het leuk om mn ervaringen met jullie te delen!
    en loes, tuurlijk mag je de link doorgeven alleen maar leuk! en Karin, je buurjongen ja en dat op mn laatste dag voor vertrek, ach was wel gezellig hoor op de vroege ochtend!

Liefs karlijn

• 27 September 2012 - 11:20

Jan Molkenboer:

Leuke verhalen.Je begint je al thuis te voelen. geniet ervan
    gr. Jan molkenboer

• 27 September 2012 - 16:52

Anka:

Hoi Karlijn, wat een leuke verhalen al! Relaxt dat die Duitser er een kroegje heeft en dat er nu meer Nederlanders zijn. Hoelang blijven de co-assistenten nog? Geniet van je 4-sterren-holland-house, je weet pas hoe fijn een douche is als het er niet is (jij hoeft niet gewapend met zaklamp en al gevulde emmer koud water een douchebeurt te nemen, voor het geval hij ermee stopt :P). Wie zijn er nog van de housekeeping? Groetjes Anka

• 27 September 2012 - 21:50

An & Jan R:

Net je verslagen gelezen. Erg leuk en spannend. Wij zijn erg benieuwd naar je komende ervaringen en zullen regelmatig een kijkje nemen op je site. Veel plezier in Sane en tot ziens.

• 28 September 2012 - 19:39

Emmy:

Blij te horen dat het goed met je gaat. Je verhalen zijn zo positief; knap van je. Ben al benieuwd naar meer. Zelf net terug van een internetvrije vakantie, maar ga je vanaf nu volgen. Tot gauw, gr emmy

• 28 September 2012 - 20:08

Tom:

Hujambo Karlijn,
    Habari za kazi? Habari za nyumbani? haha... Leuk om je verhalen te lezen, doet me denken aan mijn tijd in Tanzania. Gaaf dat je overal mee mag en kan kijken. Heerlijk dat jij en de mensen daar zo enthousiast zijn... super!! Ben jaloers... haha! Heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende verhalen..... Xxx Tom

• 30 September 2012 - 10:06

Karlijn :

nzuri! op t werk alles prima, morgen naar de zwangere vrouwen toe.
    de namen vd housekeeping weet ik niet anka....