Jambo! - Reisverslag uit Same, Tanzania van Karlijn - WaarBenJij.nu Jambo! - Reisverslag uit Same, Tanzania van Karlijn - WaarBenJij.nu

Jambo!

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

17 September 2012 | Tanzania, Same

En dan nu een wat uitgebreider verslag.
Donderdagavond rond half acht gepland op kilimanjaro airport. Echt grappig je mag hier gewoon over het vliegveld lopen naar binnen toe. Nadat ik de duane heb gepasseerd 2 loopbanden met koffers, Tsja en op welke van de twee liggen die van mij? Ook dit is goedgekomen dus 15 minuten later stond ik buiten. Waar een welkomst comité met wel 40 tanzanianen met bordjes staan, groepreizen, personen, taxi’s ….. whatever you need!
Maar geen bordje “KARLIJN HOVERS” nog een stukje verder kijken, en ondertussen door iedereen aangesproken, met welke organisatie? Wat is je naam? Sorry, maar ik wordt opgehaald door een bekende.
Dus Norbert maar even bellen, gelukkig had ik zijn nummer gekregen, want wat anders. Norbert was onderweg! Gelukkig, dus nog even een kwartiertje wachten en vervolgens kon de rit naar Same beginnen!
Jammer genoeg was het donder dus kun je niet optimaal van het uitzicht genieten. Veel kleine dorpjes en losse huisjes. De rit zelf viel wel mee, ten opzichte van wat ik allemaal had gehoord. Iedereen had braaf (groot) licht aan. En er werdt niet zo hard gereden. Wel erg onhandige drempels onderweg! Die zou ik over het hoofd hebben gezien, niet verlicht, niet geverfd, liggen gewoon, ineens op de weg!
In Moshi nog even langs de bank gegaan want op het vliegveld kon ik niet pinnen.
Dan denk je zal wat extra’s pinnen, dan kan ik even vooruit. Kan in maximaal 50 euro opnemen! Dus 2x 50 euro opgenomen en dan gaan we volgend weekend maar terug, met de bus.
Rond 23uur aangkomen bij de diocese.
Vandaag was het feest want Bisschop kimarillo had zijn 25jarig jubileum. Waardoor er nog diverse gasten op de diocese waren. Belangrijkste spulletjes een plekje gegeven op mn kamertje en lekker gaan slapen. (ben wel blij dat ik oordopjes heb meegenomen!)
De volgende ochtend gaan ontbijten om vervolgens met Norbert naar het ziekenhuis te gaan. Daar kennis gemaakt met 2 nederlandse co-assistenten Esther en Marieke, Dr keesy en sister azania mijn “buddy” in het ziekenhuis.
Een rondje over het terrein gelopen om de diverse wards te bekijken en maandag om 7.45uur beginnen bij het ochtend rapport.
Daarna even naar Same gegaan. Teleloofkaartje gehaald wat belangrijke punten doorgekregen en terug naar de diocese. Ik blij met mn telfoonkaartje, internet mb’s gekocht, werkt het niet 
Kamer verder ingericht, en na de lunch wilde in teruglopen naar Same, maar kreeg een lift van een van de fathers uit de dicese.
Na wat wikken en wegen zou ik een smsje krijgen met de instellingen voor internet, Nou dat smsje moet nog komen, maar las in een van de andere berichtjes dat ik zelf een smsje moest sturen voor de instellingen dus gedaan, en nu…..wat een luxe…… mobiel internet….. toch fijn dat je zo contact kunt houden met nederland!
Gezellig teruggewandeld naar de diocese, en onderweg wordt je steeds aangesproken met: mzungu!!
En dan wordt er uit volle borst gezwaaid! Heerlijk toch!
Nog een drankje gedaan voor het tentje bij het ziekenhuis en terug naar het holland house. Boekje lezen en lekker relaxen, nu het nog kan. Zijn wel lange dagen nu ik nog niet hoef te werken ofzo.
Rond 20uur naar de eetzaal gegaan en daar werdt me gelijk een biertje aangeboden, nou doe dan toch maar….. als welkomstdrankje in de diocese of Same!
Vervolgens na het bidden samen met de bisschop en fathers dineren. Zat zomaar bij alle 3 de maaltijden dingen die ik luste, en savonds zelfs vlees!
De laatste gasten van het feest van gisteren vertrekken de volgende ochtend dus er komen nog een paar sisters langs om afscheid te nemen. Er worden in het Swahili’s allerlei bedankjes uitgesproken Asante Sana…..
Nog een drankje en dan gaan iedereen rustig aan zn bedje opzoeken.
Zaterdag 15 september, wat gaan we vandaag doen, net ontbeten met Father deo, en dit verhaaltje typen om vanmiddag maar weer even naar het dorp te gaan wandelen denk ik.
Na de lunch naar het dorp gewandeld en wat gedronken. Je wordt echt overal aangesproken, ik liep binnendoor terug naar de diocese en daar kwamen wat kinderen achter me aan. Ze vroegen om geld maar ja dat gaat regelrecht naar de ouders, maar ik had wel bellenblaas en ballonnen bij, dus daar kon ik de kinderen wel blij mee maken. bergopwaarts nog even gepauzeerd en vervolgens verder gelopen, lekker een boekje gelezen op de verande, en toen kwam een van de sisters me wat zelfgemaakte koekjes brengen  wat een luxe toch!?
Op tijd naar de eetzaal gegaan om te kletsen met de fathers en vervolgens gezamenlijk met bisschop en de fathers gegeten en nog even gekletst.
Leuk om te horen dat ze steeds nog even terug kijken naar de zusters van het 2 steden ziekenhuis die de afgelopen tijd op visite zijn geweest, iedereen uit de werkgroep krijgt de hartelijke groetjes van de bisschop en fathers uit de diocese!
Afgesproken met father kilasara dat ik zondag mee gaan naar een kerkdienst ivm een communnie.
Dus zondag 16 september om 7uur aan het ontbijt om vervolgens rond half acht aan de rijden, eerst gewoon weg maar dit ging al snel over in hobbelige zandpaden. Maar rond 9uur zijn we dan aangekomen op de plaats van bestemming. Iedereen wil de bisschop een hand geven! En na even twijfelen komen de kinderen ook mij de hand schudden en wensen me een goede morgen toe!
Ook hier mochten we weer aanschuiven aan de ontbijttafel, dus nog een beetje gegeten, kopje thee om vervolgens naar buiten te gaan waar iedereen netjes in een rij gaat staan om gezamenlijk zingend de kerk in te gaan! En nee het is niet een kerkdienst zoals bij ons, veel interactie, met name met de kinderen (die hun communie deden) en gezellige liederen waar je ritmisch op mee kunt bewegen!
Na de kerkdienst ben ik als Mzungu nog steeds erg interessant en wil de lokale bevolking graag met mij op de foto! Natuurlijk doen we dat! Maar dan wil ik zelf ook zo’n foto hebben!
Rond half 5 terug bij de diocese zodat ik de avond rustig door kan komen om morgen m’n eerste werkdag te hebben! Ben benieuwd hoe dat zal gaan bevallen!
vanmorgen introductie gehad in het ziekenhuis. En vervolgens een rondleiding van zuster cecylia en daarna gaan werken bij de OPD nou ja werken, wachten tot er een patient komt met een opdracht van de dokter en dan voeren meestal de leerdling verpleegkundige deze (poliklinische) handeling uit onder supervisie van de verpleegkundige. wondverzorging, iv medicatie hectingen verwijderen en dergelijke. Maar een leuke eerste werkdag. morgen werk ik gelijk een avonddienst, zodat ik weer met dezelfde verpleegkundige mee kan lopen. ze legt goed uit en is erg geinteresseerd! samen een drankje gedaan op het terras voor het ziekenhuis. Toen ik later terug kwam, kwam ik ook zuster SHoo tegen. voor degene van de werkgroep, ze mag inderdaad starten met de opleiding dus ze kan helaas niet naar nederland komen. Ook Mgimba gezien! iedereen krijgt de groetjes van deze zusters :) het gaat goed met de opleiding en heeft nu een maandje vakantie

Zo dat was het wel weer even.
gelukkig dankzij whatsapp genoeg contact met nederland zodat ik jullie (nog) niet hoef te missen!!

Liefs Karlijn

  • 17 September 2012 - 16:03

    Linda Van Ierland:

    hey karlijn!
    wat een leuk verslag!
    zo blijven we allemaal op de hoogte van wat je daar allemaal meemaakt!
    geniet ervan!
    xxx

  • 17 September 2012 - 16:04

    Marije:

    Whoehoe!! De eerste!
    Geweldig lieve Karlijn!
    Xxx

  • 17 September 2012 - 16:54

    Margo:

    Hoi Karlijn,

    Heerlijk om te lezen dat het je goed gaat, het is een leuk verhaal met leuke foto s dan krijg je wel gelijk een afrikaans gevoel.
    Vanochtend naar de ggd geweest hebben nog een prikje tegen gele koorts gekregen verder de recepten voor malaria en de diamox tegen hoogteziekte.
    Als je nog iets mist geef het even door dan kunnen we het voor je mee nemen.
    Succes met werken en de voorbereidingen.

    Groetjes en tot over een maand

    Theo en Margo

  • 17 September 2012 - 16:57

    Gerard Hovers:

    zo te lezen hoef je je niet te vervelen
    wat een verhaal
    super xxxx

  • 17 September 2012 - 18:04

    Marie-José Vd Ven:

    hoi Karlijn,een lang en leuk verslag. heel veel indrukken op gedaan,de eerste dagen.
    succes in het ziekenhuis en ik blijf je volgen! gr marie-José

  • 17 September 2012 - 21:51

    Nicole Van De Sande:

    Hee Karlijn,

    Mooi verslag, het gaat daar helemaal goed komen met jouw. Geniet ervan en we volgen je graag op de voet. Succes.

    Nicole xxx

  • 18 September 2012 - 04:35

    Sjef En Annelies:

    Hallo Karlijn,

    Je eerste dagen zijn al vrij intensief geweest. Meteen al enige ervaringen rijker. Leuk dat je Mgimba en Shoo al hebt ontmoet.
    Succes met je verdere werkzaamheden in het ziekenhuis!

    Groetjes,
    Sjef en Annelies

  • 18 September 2012 - 04:48

    Lonneke:

    Zo te lezen vermaak jij je prima! Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal! Veel plezier daar!!!

    X. Lonneke

  • 18 September 2012 - 10:30

    Ton Pulles:

    Hoi Karlijn,
    Wat leuk om je verslag te lezen. Je valt wel gelijk met je neus in de boter, dat de bisschop feest viert en er een communieplechtigheid is.
    Ben je inmiddels al ingewerkt in het dweilen van de vloer met lysol?
    Liefs. Ton

  • 18 September 2012 - 10:57

    Kim Van Beers:

    Heey karlijn,

    ik heb ook even meegelezen, veel plezier daar!

    groetjes Kim

  • 18 September 2012 - 16:04

    Mandy:

    Hey Klijn,

    Je hebt je roeping gemist wat kan jij leuk schrijven!! Echt mooi verslagje, dat gaat wel goed komen met jou daar, benieuwd naar je volgende verhalen, succes daar XXX

    Mandy

  • 18 September 2012 - 16:16

    Mary:

    Klinkt goed allemaal! jij gaat je daar wel vermaken, veel plezier.
    En ook ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

  • 18 September 2012 - 16:29

    Harriette:

    hoi Karlijn.

    Ik heb net je verslag gelezen ,gaaf man leuk om te lezen .Dat gaat jou daar wel lukken .
    Heel veel plezier.

    groetjes Tante Jet

  • 18 September 2012 - 22:06

    Henriette:

    Hoi Karlijn,

    Geweldig om je verhaal te lezen. Ik kreeg direkt heimwee naar Ghana.
    Ben beniewd naar je ervaringen in het ziekenhuis
    Veel plezier nog
    Henriette

  • 19 September 2012 - 04:27

    Arwen:

    Hoi Karlijn,

    ik heb je helemaal niet meer gezien voordat je bent gegaan. Ik moest natuurlijk weer zo nodig met mijn luie lijf naar Rhodos om daar in de zon te liggen!
    Kei leuk om zo je verhaal te lezen. Ik wilde je nog veel plezier wensen en succes natuurlijk! Geniet!

    Groetjes Arwen

  • 19 September 2012 - 19:26

    Lieske En Peter Willems:

    Heej Klijntje Xxx

    Wat gaaf om je lange uitgebreide verslag te lezen... Je hebt al heel wat indrukken opgedaan, meteen feest en communie bijwonen, tof hoor! Leuk dat die kids zo blij zijn met een bellenblaas en ballonnen, die zullen wel geglunderd hebben :-) inderdaad ook heel fijn dat je mobiel internet hebt, wat een luxe hè? En het eten valt ook reuze mee zo te lezen... Dat is natuurlijk wel heel prettig. Lees net op Facebook dat je sinds een week een warme douche hebt gehad... Ja dat zijn toch voor ons hele simpele dingen die daar dus een luxe zijn? Maar je redt je wel zo te lezen en het is heerlijk om je verhalen te lezen... Zo zijn we toch een beetje bij jou! Hou je haaks, geniet, ervaar en leer van deze geweldige kans!

    Dikke Xxx en knuffels van ons voor jou, Mzungu Karlijn :-)

  • 19 September 2012 - 19:53

    Linda Knoop:

    Hi karlijn!

    Wat een leuk verhaal, volgens mij ga jij het daar goed naar je zin hebben!
    Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar je volgende verhalen... Blijf je volgen!

    Geniet ervan
    X Linda

  • 21 September 2012 - 17:02

    Karin (SEH):

    He die Karlijn,

    Fijn om te horen dat alles goed met je gaat. Je verslag klinkt erg enthousiast!!
    Het ga je goed daar maar jammer dat je hier niet bent. We miss you!!

    Ik denk dat het je laatste dienst was hier, op zondag. Toen heb je mijn (enigszins aangeschoten) buurjongen geholpen met een lelijke enkelbreuk. Ze waren wel enthousiast over jullie als verpleegkundige en volgens mij hier wel voor wat overlast gezorgd.

    Groetjes en een dikke kus
    Karin

  • 22 September 2012 - 19:17

    Tim:

    Hoi Zusje,

    Kei leuk om te lezen dat het allemaal zo goed bevalt in het verre Tanzania.
    Mocht je uiteindelijk uitgekeken zijn op de zorg kun je nog altijd gaat schrijven. haha.

    Wij zijn allemaal erg trots op je dat je dit grote avontuur in je eentje durft te ondernemen.
    Echt kei goed.
    Zorg goed voor jezelf en je patienten en blijf schrijven zodat wij allemaal mee kunnen genieten van je verblijf in Tanzania.

    Groetjes

    Tim, Diana, Zoey en Dewy Hovers

  • 22 September 2012 - 19:17

    Tim:

    Hoi Zusje,

    Kei leuk om te lezen dat het allemaal zo goed bevalt in het verre Tanzania.
    Mocht je uiteindelijk uitgekeken zijn op de zorg kun je nog altijd gaat schrijven. haha.

    Wij zijn allemaal erg trots op je dat je dit grote avontuur in je eentje durft te ondernemen.
    Echt kei goed.
    Zorg goed voor jezelf en je patienten en blijf schrijven zodat wij allemaal mee kunnen genieten van je verblijf in Tanzania.

    Groetjes

    Tim, Diana, Zoey en Dewy Hovers

  • 22 September 2012 - 19:17

    Tim:

    Hoi Zusje,

    Kei leuk om te lezen dat het allemaal zo goed bevalt in het verre Tanzania.
    Mocht je uiteindelijk uitgekeken zijn op de zorg kun je nog altijd gaat schrijven. haha.

    Wij zijn allemaal erg trots op je dat je dit grote avontuur in je eentje durft te ondernemen.
    Echt kei goed.
    Zorg goed voor jezelf en je patienten en blijf schrijven zodat wij allemaal mee kunnen genieten van je verblijf in Tanzania.

    Groetjes

    Tim, Diana, Zoey en Dewy Hovers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

3 maanden backpacken door azie 14 feb tm 21 mei 2018 Hongkong, indonesie, vietnam, filipijnen en kuala lumpur

Actief sinds 14 Nov. 2011
Verslag gelezen: 11089
Totaal aantal bezoekers 72888

Voorgaande reizen:

14 Februari 2018 - 21 Mei 2018

3 maanden backpacken door azie

13 Oktober 2017 - 31 Oktober 2017

Van Guus Meeuwis tot Backpacken in Ecuador

27 Januari 2015 - 07 Februari 2016

Werken op Bonaire

13 September 2012 - 10 December 2012

Same District Hospital (Tanzania

10 Februari 2012 - 02 Maart 2012

rondreis thailand

Landen bezocht: